Wii Sports

Skrivet av: Rösti   2009-05-24

Wii Sports, den lilla Nintendoiska lådans flaggskepp med nära 46 miljoner exemplar sålda. Kan det vara något att lägga vanterna på, eller är det bara överhypat? Läs vidare så får du svaret.

Ända sedan Wii:s lansering den 19:e november 2006 har Wii Sports följt med (dock inte för Japan eller Sydkorea), och det är det här spelet som blivit något av standarden att spela. Om man har följt Nintendos marknadsföring med Wii har man nog inte undgått de aningen löjliga TV-reklamerna där bland annat Wii Sports visas upp av personer i kliniskt rena vardagsrum. Men är det verkligen så bra och roligt som Nintendo säger, eller är det bara en enkel publikdragare?

När spelet startas upp möts av det sedvanliga säkerhetsmeddelandet, och därefter av en ganska käck trudelutt för att sedan komma till menyn där de olika sportgrenarna presenteras. Du har fem olika sporter att välja bland: Tennis, baseboll, bowling, golf och boxning; fem ganska så vanliga sporter.

Det är väldigt enkelt att komma in i de olika grenarna. Bra och lättförstådda instruktioner presenteras varje gång man startar ett nytt spel, och en liten träningsomgång bjuds det på innan den riktiga matchen etc. drar igång.

Varje gren har olika spellägen. Det finns enspelarläge, träningsläge och flerspelarläge. Beroende på sport så går det att växla kontroller om man bara har en. Exempelvis i baseboll, bowling och golf kan man turas om, men i boxning och tennis behövs flera kontroller.

Spelkontrollerna då, hur är det med dem? Tja, på den här fronten så börjar spelet bli lite sämre. I varje gren krävs det något slags "viftade" med Wii Remote. I bowling så rör man kontrollen som om man skulle kasta iväg ett bowlingklot, och i baseball använder man kontrollen som ett basebollträ respektive kast. Responsen är inte den bästa, för i majoriteten av grenarna tycks spelet tro att man håller på att svinga sin Wiildo över hela rummet. Till exempel i golf och baseboll krävs ett oerhört handfast grepp för att se till så att spelarna inte uppför sig som femåringar på energidryck.

Om man enbart strategifritt viftar med kontrollen i Tennis förvandlas spelarna helt plötsligt till något slags superproff som tar varenda boll (men tyvärr skjuter utanför banan ganska ofta). Överlag är kontrollerna dock godtagbara.

Övrigt så kan det vara intressant att nämna grafiken och ljudet. Det tekniskt grafiska i spelet är helt okej (den kunde dock vare mindre spartanskt utsmyckad), men när man kommer till karaktärsdesignen så kan det nog för var och varannan dyka upp stora gigantiska frågetecken. Spelarna (som för övrigt ges i form av Mii-figurer man skapat) ser ut som likgiltiga ovaler. Ytterst få ansiktsuttryck finns, och det verkar nästan som att spelarna inte vill vara med i spelet. I baseboll får jag från motståndarlaget en blick från någon kvinna som verkar säga "Njuter du av det här ditt sjuka fuck, gör du? Jaha, okej, men nu tog jag din boll, så käften!".
Baseboll, just det. Om det finns någon sämre karaktärsdesign än i den här grenen, säg till. Spelarna här har inga ben! och ser ut som överdimensionerade Tops. När de springer runt på spelplanen är det ungefär som att se en väldigt primitiv version av R2-D2 åka runt. Verschrikkelijk.

Summa summarum är det dock inte så mycket att klaga på. Wii Sports ger lätt och snabb underhållning, det är flerspelarvänligt och även bra för casual gamers/nybörjare. Det finns möjligheter för spelarna att avancera till pro-status ju mer poäng de får, och det finns även ett fitnesstest. De negativa delarna kan jag ha överseende med då spelet ändå är hyffsat bra för att vara ett av de första till Wii. Nu gäller det bara att lägga vantarna på Wii Sports Resort med MotionPlus-stöd, för det tror jag kan komma bli en riktig tiopoängare.

Grafik: 4.5/10
Ljud: 7.5/10
Spelkontroll: 7/10