Svenska
Gamereactor
nyheter
The Secret of Monkey Island

Ron Gilberts vision av ett nytt Monkey Island

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ron Gilbert, skapare av det första Monkey Island-spelet, håller inte på med ett nytt del i äventyrsserien. Men han har fantiserat om hur ett sånt spel skulle se ut.

Gilbert skulle använda en grafikstil han kallar för "enhanced lo-res", en blandning av retro-design och modernare inslag som djup i flera lager. Handlingen skulle fortsätta där Monkey Island 2 slutade. Det skulle också bli ett rejält utmanande spel:

"You're going to get stuck. You're going to be frustrated. Some puzzles will be hard, but all the puzzles will be fair."

Vi skulle också få röstskådisar rakt igenom, dialogpussel i stil med förolämpningsduellerna och en nybyggd SCUMM-motor:

"Not SCUMM as in the exact same language, but what SCUMM brought to those games ... I'd build an engine and a language where funny ideas can be laughed about at lunch and be in the game that afternoon. SCUMM did that. It's something that is getting lost today."

Allt detta låter ju trevligt, men något faktiskt spel lär vi inte få se. Gilbert vill nämligen äga sitt eget IP för att göra spel av dem:

"The only way I would or could make another Monkey Island is if I owned the IP. I've spent too much of my life creating and making things other people own."

The Secret of Monkey Island

Relaterade texter



Loading next content