Horizon: Zero Dawn var ett mycket bra äventyr, men det märktes ändå att det var första delen i en ny spelserie i en genre Guerrilla saknade erfarenhet. I ett nytt inlägg på Playstation Blog presenteras nu hur Horizon Forbidden West kommer erbjuda mycket större frihet och ge fler valmöjligheter. Det gäller bland annat hur mobil Aloy är, och som vi såg i spelpresentationen kan hon nu klättra på nästan vilken yta som helst. Detta gör det också möjligt att komma över hinder som är högre än hennes knän, samtidigt som änterhaken både kan göra klättringen snabbare samt greppa kistor på avstånd och liknande. Toppa allt med förmågan att dyka under vattnet, dra nytta av glidflygplanet och rida ännu fler robotdinosaurier, och utforskningen låter genast mer underhållande.
När det gäller stridssystemet förbättras detta genom att ge oss fler attribut och verktyg att leka med. Många av dessa kan också uppgraderas och modifieras med saker du hittar i världen via de tidigare utannonserade arbetsbänkarna. Aloy kan också förändras i mycket större utsträckning tack vare djupare färdighetsträd och hur dessa fungerar tillsammans med de kläder och den utrustning hon använder.
Du kan se några coola videoklipp av en del av detta på Playstation Blog, och vi kan varmt rekommendera dig att kolla in det.