Efter en problematisk lansering där Battlefield 2042 inte levde upp varken utvecklarnas löften eller sitt communitys förhoppningar, har oroväckande många helt enkelt valt att lämna spelet. Sedan dess jobbar Dice och EA på stora förändringar och har pausat nytt innehåll.
I ett nytt blogginlägg meddelas nu en av de förändringar som Dice planerar, nämligen att omarbeta Battlefield 2042-banor för att göra dem mindre frustrerande och överlag roligare att spela. Som en del av inlägget får vi veta att Dice inser att banorna är för stora och att de alltför ofta beskrivs med termen "walking simulator" på grund allt tid som behöver spenderas på transport. För att rätta till detta ska baser och mål föras närmare varandra, så att spelarna kan lägga mindre tid på att gå och mer på digitalt krig.
Dice säger också att de ska arbeta för att få bort kaoset som kan uppstå på mindre banor, vilket kommer minska antalet spelare i vissa spellägen (främst Breakthrough som troligen blir för 64 spelare) samt antalet fordon som spelarna kan använda. I övrigt skriver Dice att banorna tenderar att ha problem med både siktlinjer och skydd, och kommer att ta itu med detta genom att minska antalet öppna områden utan försvar.
Förändringarna ska lanseras gradvis, där den första är Kaleidoscope som ses över i samband med den första säsongen av Battlefield 2042, vilken väntas lanseras under sommaren.