Svenska
Gamereactor
nyheter
The Witcher 4

CD Projekt Red slopar Redengine på grund av pengar och effektivitet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Många studior väljer att utveckla spel i egen grafikmotor. Svenska Dice använder exempelvis Frostbite medan danska IO Interactive har sin Glacier-motor, men detta tillvägagångssätt har naturligtvis för- och nackdelar.

CD Projekt Red har länge kämpat för att uppdatera och förfina sin egen teknik, Redengine, som bland annat använts för att skapa Cyberpunk 2077. När ett nytt Witcher-spel utannonserades i veckan, meddelades dock att studion nu byter grafikmotor. I en rad meddelanden på Twitter förklarar Bart Wronski från CD Projekt Red att de övergår till Unreal Engine 5 och berättar även varför:

"Every game they dropped the whole engine, rewrote it from scratch hoping this time it will be better and work, but then due to crunch hacked the hell out of it with it not being maintainable or usable at all. Now they would do it again (as CP did *not* have systems of W3), so it was better to just drop the ball and use something with a solid base and not chase its tools and features. Gameplay / open world things need to be written again anyway."

Kort sagt var de tvungna att göra om hela grafikmotorn varje gång, eftersom förväntningarna och tekniken utvecklas med blixtens hastighet. Nu kan de lägga resurserna på annat istället, även om det givetvis betyder att spelet inte längre har en helt dedikerad grafikmotor.

The Witcher 4

Relaterade texter



Loading next content