Svenska
Gamereactor
nyheter

Microsoft gör helvändning i policy mot indieutvecklare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Microsoft har nu bekräftat att de kommer göra en helomvändning i sina regler gällande indieutvecklare och utgivningen av indiespel, enligt Gameinformer. Företaget har tidigare kritiserats hårt för krångliga och svårnavigerade policys som sätter käppar i hjulet för den som vill få ut sitt spel på XBLA, till den punkt att utvecklare gått ut med att de inte kan tänka sig att släppa sina indiespel för Microsofts konsoler någonsin igen.

Nu verkar det som att Microsoft vänder på skutan och siktar på att göra det betydligt lättare för indieutvecklare att släppa sina spel på Xbox One. I nya förslaget ska utvecklare få bestämma releasedatum och prislapp själva, samtidigt som kravet att ha Microsoft eller en tredjepart som utgivare skrotas. Vidare ska Microsoft kraftigt reducera sin roll vid själva certifikationen av spel, från rigorös kodkontroll till att enbart fokusera på brott mot avtalsvillkoren och uppenbara buggar.

Slutligen kanske det maffigaste ryktet av de alla: möjligheten att Microsoft skeppar varje Xbox One med möjligheten att konverteras till en debugenhet, direkt från lådan. Detta skulle i så fall aktiveras via konsolens egna ID och underlätta stort för såväl Microsoft som indieutvecklare, då ingen hårdvara måste skeppas ut.

Räcker de nya besluten för att vända indiemarknaden för Microsoft och charma fristående studios till Xbox One? Framtiden får utvisa.

Uppdatering: Microsoft har nu bekräftat ovanstående uppgifter och rykten genom talesperson Marc Whitten. Han tillägger dock att alla verktyg inte nödvändigtvis kommer finnas tillgängliga från start, särskilt möjligheten att dubbla din Xbox One som debugenhet och devkit. När, hur och var vi kan förvänta oss dessa godbitar kommer Microsoft prata mer om på Gamescom.

"Our vision is that every person can be a creator. That every Xbox One can be used for development. That every game and experience can take advantage of all of the features of Xbox One and Xbox LIVE. This means self-publishing. This means Kinect, the cloud, achievements. This means great discoverability on Xbox LIVE. We'll have more details on the program and the timeline at Gamescom in August", berättar Whitten via Gameinformer.

Microsoft gör helvändning i policy mot indieutvecklare


Loading next content