Svenska
Gamereactor
nyheter
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Nya Zelda hade kunnat bli uppföljare till Spirit Tracks

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På fredag släpps The Legend of Zelda: A Link Between Worlds. Vi gillar verkligen mixen mellan gammalt och nytt och äventyret fick fint betyg i vår recension.

Det var dock inte alltid meningen att spelet skulle agera uppföljare till The Legend of Zelda: A Link to the Past. I den senaste delen av Iwata Asks berättade utvecklingslaget att grundidén var att skapa en uppföljare till The Legend of Zelda: Spirit Tracks.

När utvecklingen av Spirit Tracks var färdig försvann så gott som hela utvecklingslaget för att istället jobba med The Legend of Zelda: Skyward Sword. Kvar fanns bara tre anställda som under ett år jobbade med att plocka fram vad som skulle bli det första helt nya Zelda-äventyret till 3DS.

"The only ones left were Mouri-san, another programmer and I. The Nintendo 3DS wasn't out yet, but our goals was to make a Zelda game for the handheld that would follow the Nintendo DS, so for about the first year, we thought a lot about what to do", berättade Shikata.

På frågan om huruvida man visste att A Link Between Worlds skulle bli en uppföljare till A Link to the Past redan från början svarade Shikata:

"No, A Link to the Past wasn't on our minds at all. We didn't even have the idea of Link entering walls. We were thinking about a Zelda game with the theme of communication. When we presented it, Miyamoto-san said, "This sounds like an idea that's 20 years old."

"We decided to rethink it from the start, and one day when the three of us were having a meeting, I suddenly said, "What about having Link enter into walls?" Mouri-san and the other programmer were like "That's great!" and got into it. But even though I had brought it up, it didn't quite make sense to me."

Spelmodellen med en Link som kan klistra fast sig på väggar spikades tidigt därpå, men det skulle dröja länge innan man till slut valde att kombinera detta med estetiken och influenser från The Legend of Zelda: A Link to the Past.

Tominaga: But [Miyamoto] didn't just criticize, he also gave us a hint. He suggested basing it on The Legend of Zelda: A Link to the Past.

Iwata: That was when A Link to the Past first came into the picture?

Tominaga: Yes. And right after Aonuma-san said, "What if we base it on A Link to the Past, and try pairing entering walls with a point of view looking down from directly overhead?"

Iwata: So you based it on A Link to the Past because of suggestions from Miyamoto-san and Aonuma-san?

Tominaga: Yes.

Du kan läsa hela intervjun på Nintendo.com.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Relaterade texter

Spana in denna välgjorda Link-figur

Spana in denna välgjorda Link-figur

NYHET. Skrivet av Joakim Sjögren

Fick du förra året åter bara Action Man-figurer i julklapp? Köpte dina föräldrar kanske rent utav Barbies Malibu Beach House-set till dig med försvarstalet "du säger ju...

Gamereactors julkalender - lucka 1

Gamereactors julkalender - lucka 1

NYHET. Skrivet av Redaktionen

På med tomteluvorna och damma av glöggen! Nu är det jul igen och Gamereactor dundrar därmed ut årets julkalender. Varje dag fram till julafton öppnas en ny lucka fylld...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy