Ubisoft har som bekant återanvänt grafikmotorn UbiArt Framework från Rayman Legends och med den gjort mästerliga Valiant Hearts: The Great War och Child of Light. Sistnämnda utvecklades av Patrick Plourde (även creative director för Far Cry 3) och under konferensen GameON: Finance i Toronto nyligen lät han bekräfta att Child of Light var en lönsam satsning som resulterade i vinst, skriver GamesIndustry.biz.
"It's not as profitable as Assassin's Creed is profitable, but it's profitable enough that we would have been able to fund a sequel. Or if it had been my company, I would be driving a Ferrari and doing donuts."
Spelets budget var <i>"a couple of million" där löner var den största delen. Totalt har Child of Light släppts till sex olika format och som mest jobbade 40 personer med det. Om det verkligen kommer en uppföljare återstår dock att se, men Ubisoft kommer fortsätta satsa på dessa mindre spel som ger kreativa personer chansen att förverkliga sina drömmar. Som för just Plourde som avslutar:
"I didn't want to make Far Cry 3, but they said, 'Pat, if you do that and help build that brand, we're going to give you a free shot at the game you want.'"