Svenska
Gamereactor
nyheter
Quantum Break

Intervju med Remedy om Quantum Break

Vi satte oss ner med Creative Director Sam Lake under Gamesom för att få reda på mer om Quantum Break...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Hela konceptet som präglar vårens kommande storsatsning Quantum Break från den finska studion Remedy har sannerligen potential att bli något utöver det vanliga. Detta då man för första gången någonsin försöker röra om i den enorma grytan som vi kallar interaktiv underhållning genom att presentera en sorts minserie mellan de spelbara delarna. Under Microsofts presskonferens på scenen i Köln och Gamescom för några veckor sedan fick vi sedermera en chans att förstå hur man planerar att blanda detta storsatsande TV-spel, med en fartfylld actionserie i ett och samma paket.

Och efter att ha sett det med egna ögon för första gången satte vid oss ner med Remedys Creative Director Sam Lake, som med sina egna ord hjälpte oss att summera vad vi kan komma att förvänta oss när Quantum Break släpps exklusivt till Xbox One den 5 april nästa år.

"Quantum Break består av två stycken grundpelare; ett storydrivet actionspel och en minst lika actionpräglad liveshow, som båda berättar varsin sida av storyn i sig. Vilket ger spelaren två helt olika perspektiv. I spelet får man som spelare följa vår protagonist Jack Joyce, medan miniserien berättar om vad som händer i fiendernas läger i form av företaget Monarch Solutions."

Quantum BreakQuantum Break
Du som spelare sitter verkligen i förarsätet i det kommande Quantum Break.

Det har dock florerat lite förvirring kring hur de båda ska kunna bolla mellan varandra smärtfritt och i slutändan skapa en sammanhängande upplevelse. Något som Lake besvarar genom att beskriva vikten av spelarens individuella val under de spelbara sekvenserna, och hur det sedermera kommer att påverka utgången av de förinspelade actionavsnitten.

"Det funkar som så att du som spelare givetvis tar dig igenom ett kapitel i spelet, som då alltid avslutas med en speciell scen som vi kallar "a junction in time". I dessa scener målas det då alltid upp två potentiella utgångar av framtiden, där du som spelare får chansen att välja vilken utav de som i slutändan ska bli till verklighet.

Och då precis efter att du har gjort ditt val så låses nästa avsnitt till miniserien upp, och du lutar dig tillbaka och ser uppskattningsvis 22 minuter om man vad pågår bakom fiendelinjer inne på Monarch Solutions. Noterbart är att vi även filmade väldigt mycket alternativt innehåll vilket leder till att du som spelare kommer att få din personliga version av TV-serien beroende på dina tidigare val.

När bollen sedan är satt i rullning och tiden så småningom börjar göra sitt, så får vi följa hur grundaren av Monarch Solutions Paul Serene - som är spelets utpekade skurk - hanterar det faktum att hans imperium sakta men säkert börjar falla samman. Med människor i hans närhet som försöker sno åt sig mer makt, blandat med andra som bara försöker överleva och allt vad det innebär för Serene. Det är vad avsnitten kommer att fokusera på, och efter att ett 22-minuters avsnitt är över så går spelet helt enkelt bara vidare till nästa del av spelet med Jack Joyce i förarsätet på nytt."

Så alternativa utgångar och diverse skräddarsydda actionavsnitt verkar bli vardagsmat i Quantum Break. Men det sista lilla frågetecknet gällande hela proceduren dock, kretsar kring precis hur mycket variation det i slutändan kan komma att bli i storyn. Precis hur mycket påverkar vi som sitter bakom handkontrollen egentligen? Något som Lake besvarar med följande:

"Vi ser det såhär; det är i slutändan en och samma story, så själva ryggraden av den kommer givetvis alltid att vara intakt. Med det sagt dock, så blir spelets potentiella utgångar bredare och bredare i takt med att du som spelare gör dina olika val under resans gång. Och redan nu så finns det ett par vitt skilda versioner utav det sista TV-avsnittet. Så även om det i slutändan bara är en story, så vilar ändå många karaktärers öden i spelarens händer."

Quantum Break släpps exklusivt till Xbox One den 5 april nästa år. Hela intervjun ser du här nedanför.

Relaterade texter

Quantum BreakScore

Quantum Break

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Tiden är äntligen inne för nästa spel från våra finska älsklingar i Remedy. Vi satte Oliver Thulin på uppdraget att ta reda på hur det står sig...

Jobbar Remedy på Quantum Break 2?

Jobbar Remedy på Quantum Break 2?

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi vet att max Payne/Alan Wake-folket på Remedy såklart arbetar på ett nytt storspel som vi hoppas kommer att visas upp för första gången under årets E3-mässa. Vad det...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy