Trots det faktum att Guerrilla Games gick ut tidigare i veckan med att man valt att hålla dörren stängd angående detaljerade nyheter som i slutändan kan komma att skada storyn i Horizon: Zero Dawn, så förhindrar det ju de inte från att prata lite vagt om hur världen i sig kommer att se ut. Managing Director Herman Hulst uttalade sig därför i dagarna angående den öppna världen där han förklarar hur man väljer kvalité före kvantitet alla dagar i veckan. Framför allt när det kommer till utforskande och storleken på den öppna sandlådan i sig.
Såhär lät Hulsts utlåtande:
"It's a big world. But it's never been our ambition to make the biggest possible world, cause it's not really about that, it's about the quality of the journey, and the quality of the tactical combat against these machines. But it's a vast world that's hours and hours of exploration in this post-post-apocalyptic playground."
Han fortsatte sen att berätta lite mer kring hur allt i världen är tänkt att uppfylla ett syfte. Hur allt har en mening, i synnerhet när det kommer till de olika stammarna runt om i världen och hur de behandlar vår protagonist Aloy:
"I think the strength of Horizon is that everything that's in the game is there for a purpose, everything is coherent. There's a lot of cohesion between the tribes, how Aloy relates to the tribes, the machines, the robotic creatures in the game, what their function is, how they interrelate, how Aloy relates to them. So actually if you think it through, it's one big plan. The tribes are very different and you're gonna explore in this game why the tribes look so different from each other, why they treat Aloy so differently. There is a purpose for that."
Horizon: Zero Dawn släpps under det andra kvartalet nästa år, exklusivt till Playstation 4.