Svenska
Gamereactor
nyheter
Heavy Rain

Deus Ex-skaparen riktar kritik mot Heavy Rain och Uncharted

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den gamla veteranen Warren Spector, skaparen av bland annat Deus Ex och Epic Mickey, var nyligen på besök i känguruns förlovade land för att snacka lite om spel. Huvudämnet för dagen var "kollaborativt historieberättande". Under tiden han pratade om det, passade han på att rikta lite kritik mot Uncharted-serien, Heavy Rain och även The Walking Dead. Han anser att dessa spel helt enkelt inte utnyttjar mediet fullt ut.

Spector anser att det finns något unikt med TV-spel och att vi måste se spel "som spel" och inte interaktiva filmer. Han redogjorde för de unika fördelar som spel har jämför med andra medier, som till exempel transport, inlevelse, delaktighet och lyhördhet. Kort och gott anser Spector att spel är ett tvåvägs medium.

Han fortsatte förklara att spelarens upplevelse och deras förmåga att utrycka sig själva i ett spel måste alltid komma först - för att sedan rikta kritik mot utvecklarna:

"If all you want to do is show off how clever you are, get out of my medium! Go make a movie or something, because that's what you should be doing."

Sedan fortsatte Spector att dela upp spel i tre olika kategorier: low, medium och high expression. Som exempel på ett "low expression"-spel nämnde han Naughty Dogs Uncharted-serie:

"It's not that games like this are bad, but they limit your ability to interact with the game world, so the story can unfold the way the storyteller wants it to unfold."

"You have very limited ability to express yourself; it's about how do you accomplish a predetermined path to get to the next plot point."

"It's a great story - a better story than I'll ever tell in a game - but it's not a player story; it's not your story."

Därefter fortsatte han med "medium expression"-spel där han använde Telltale's The Walking Dead som exempel:

"I love The Walking Dead, but the choices you have to make; they're compelling choices... but they're designer driven, not player driven. Every choice in a game like this has been pre-scripted and handwritten by a designer somewhere, and the effects of that choice have been predetermined by the developers."

Och Quantic Dreams Heavy Rain:

"Heavy Rain is an amazing experience. They can tell great stories; better than I can tell in my life as a game developer. But they tell better stories because no player will ever do anything surprising or unaccounted for. They're basically like five movie scripts all mashed together, and you're just picking which script you're telling at any given point in time."

Slutligen konstaterade Spector att spelvärlden pumpar för det mesta ut "low"- och "medium expression"-spel och att utvecklare rent generellt inte utnyttjar mediet fullt ut. Han ansåg däremot att det då och då kommer "high expression"-spel, som till exempel Dishonored, Fallout, Deus Ex: Human Revolution och The Sims.

Så vad tycker du om Warren Spectors tankar? Är han något på spåret här?

Heavy Rain

Tack, Power Up Gaming

Relaterade texter

Heavy RainScore

Heavy Rain

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Unikt berättande, ett mordmysterium och en jädra massa nederbörd står på menyn i äventyret Heavy Rain. Mikael Sundberg har lirat och älskar det stämningsfulla upplägget...

Microsoft valde bort Heavy Rain

Microsoft valde bort Heavy Rain

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Quantic Dreams David Cage har avslöjat att Microsoft valde bort möjligheten att få ge ut Heavy Rain. Detta eftersom de oroades över spelets kidnappningstema som innehöll...



Loading next content