Det var under förra Tokyo Game Show Microsoft utannonserade Project Draco, utan att egentligen säga speciellt mycket mer än att det skulle innehålla drakar och visa en kort trailer som förde tankarna till Panzer Dragoon Orta. I senaste numret av Famitsu får vi dock veta mer, något användaren Duckroll på Neogaf snappat upp.
• Spelet utspelas 150-200 år in i framtiden där mänskligheten emigrerat till en annan planet, varpå en olycka leder till förstörelse av den världen. De som ändå överlevde katastrofen skapar ett nytt samhälle där man blir drakryttare och börjar modifiera drakar för att transportera sig.
• Precis som Panzer Dragoon-spelen är det en rälsskjutare där man styr drakar i strid. Det finns flera drakar att välja bland och under Famitsus spelsession fick man prova på Bloodskin, den första draken man får tillgång till i spelet.
• Director för Project Draco är Yukio Futatsugi på Grounding, för designen på drakarna står Manabu Kusunoki som jobbar för Land Ho. Båda dessa var tidigare inblandade i Panzer Dragoon-spelen.
• I samband med demot visades spelkontrollen för första gången. Man sträcker ut högra handen för att låsa fast siktet på flera tänkta måltavlor med Homing Laser attack. Med den vänstra handen använder man Fire Breath som bara attackerar enskilda mål. Att föra ihop båda händerna avfyrar mäktiga Eclipse Ray.
• Det finns fler än tre attacker. Project Draco innehåller ett system för att utveckla och göra sin drake mer avancerad, inte minst utöka antalet attacker och valmöjligheter inför strid.
• Efter att ha klarat en bana så får man mat till sin drake. Genom att mata den så låser man upp nya förmågor som draken sedan kan använda som att exempelvis göra mer skada. Det finns 150 förmågor att prova sig fram bland.
• När man först utannonserade Project Draco visade man att draken skulle kunna kontrolleras med händerna. Det var ett misstag. Det visade sig vara en dålig idé, så nu är detta en mer traditionell rälsskjutare där draken rör sig själv. Det skulle även bli tröttsamt för armarna att vifta för mycket, så utvecklarna tycker att idealtiden för en bana i ett Kinect-spel är fem minuter.
• Project Draco har varit under utveckling i ett år nu och kommer släppas tidigt 2012 till Xbox Live Arcade. Director Yukio Futatsugi hoppas att det ska bli en ny kvalitetsmåttstock för både Kinect- och Xbox Live Arcade-spel.