Svenska
Gamereactor
nyheter
Borderlands: The Pre-Sequel

Före detta anställd levererar tung 2K Games-kritik

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En person som säger sig ha varit en före detta anställd hos 2K Games i Australien levererar sylvass kritik gentemot sin forna arbetsgivare i ett blogginlägg. Han/hon skriver att utgivarens dåliga beslut är orsaken till att många studios fått stänga därborta.

Det första exemplet är The Bureau: Xcom Declassified, där 2K Marin fick skulden och lades ner efter klen försäljning. Saker och ting blev ännu värre när Borderlands: The Pre-Sequel släpptes och sålde mindre än förväntat - vilket ledde till nedstängning. 2K angav kostnader som orsak till detta, men det köper inte bloggaren som är märkbar irriterad över påståendet:

"The Borderlands Pre-Sequel was developed with a skeleton team of 40 people at 2K Australia in just 18 months, and went on to sell 1.7 million units, plus significant DLC sales. 2K's official reason for closing the studio was that it was 'no longer economical for 2K to run game development operations in Australia'. You mean no longer economical to run a team of 40 developers paid significantly less than their American counterparts, who just sold 1.7 million units after an 18 month production cycle? That makes precisely zero sense, but we were told not to worry about it 'because developers just don't understand how the games business works.'"

Enligt samme ex-utvecklare har de tveksamma besluten bara fortsatt. Nu senast med Mafia III:

"2K HQ was very keen on relocating staff to the more expensive Novato office to add to their 150+ person strong 'Hanger 13' studio. Hanger 13 spent many years and many 10s of millions of dollars creating 'Mafia III' which has recently tanked in reviews and has no hope of ever making its money back (it needs to sell ~8 million full price units to make up for its expenses, it has so far sold well under 1 million units)."

Recensionerna har inte alls varit bra med ett Metacritic-snitt på 62 för PC-versionen av spelet, medan de våda föregångarna hyllas som mästerverk. Att nå ovan nämnda åtta miljoner kan alltså bli tufft.

Det är en lång läsning, men med många intressanta detaljer om vad som sker bakom kulisserna i spelvärlden. En utvecklare från 3D Realms och Apogee, George Broussard, som läst inlägget ger sitt helhjärtade stöd på Twitter: </i>2K is a really shitty company. Someday I will write up how evil they were to us.</i>

Bioshock Infinites level designer Steve Lee är dock inte lika imponerad, utan slår på Twitter fast att uppgifterna ska ses med stor skepcis: Discussion and observations among many ex-Irrationals indicate this is very very likely to be fake, fyi.

Vad tror du om detta?

Borderlands: The Pre-Sequel

Relaterade texter

Borderlands: The Pre-SequelScore

Borderlands: The Pre-Sequel

RECENSION. Skrivet av Johannes Leander

Johannes & co. har styrt kosan mot Pandoras måne i hopp om att lära känna Handsome Jack lite bättre. Håller vapenorgien än en gång eller är detta blott en blek för-uppföljare?



Loading next content