Svenska
Gamereactor
nyheter

Denna intervju med Shigeru Miyamoto från 1992 - är härlig

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Året var 1992 när Shigeru Miyamoto satte sig ner för att göra en intervju med tidningen Famicom Tsuushin. Den kom mest att handla om legendariska spelserien Zelda, men skänkte också en del ljus över hur det faktiskt var att jobba för Nintendo under perioden. Intervjun är onekligen intressant och väl värd att läsa. Även om det såklart är upplysande att förkovra sig kring arbetet med Zelda, så är det framförallt Miyamotos yttrande kring den interna kulturen och attityden hos Nintendo vi finner intressant. Spana in de här utdragen från intervjun så förstår du vad vi menar:

Did you have to pull a lot of all-nighters?
Miyamoto: "During development, I worked so hard that people asked me "What are you going to do when your body gives out since you never go home?", but I always ensured that I got 8 hours of sleep a day so my brain doesn't get tired."

"I also made sure that the programmers were taking time off to sleep. Work never progresses if you don't get any sleep. But, while it's important to get some rest, it's also not good to have people saying "Well, it's 5PM, I'll see you guys tomorrow." If someone prances out the door right at 5PM when everyone's still hard at work, their reaction will be "Who is this guy?" </i>

Eller vad sägs om den här delen, där han talar om sin syn på spelmediet och de möjligheter som finns med det i ett av de sötaste och mest träffande utlägg som yttrats kring spelutveckling:

"In my opinion, a game isn't just the time spent playing it. It also includes moments when you're away from home and think "I'm going to play when I get back." That means that we should be making games that cause players to think to themselves "Maybe I'll play today for 5 minutes." If you include even the things you're not sure whether to call games under the umbrella of computer games, the ideas never end. Computer games are testing all sorts of new things. We'll never run out of material."

Intervjun i sin helhet är såklart något vi rekommenderar att du tar en närmare titt på här.

Denna intervju med Shigeru Miyamoto från 1992 - är härlig
Den mest innovativa spelskaparen genom alla tider bredvid sin kära rörpulare.


Loading next content