Svenska
Gamereactor
nyheter
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Så här fungerar striderna i Mario + Rabbids Kingdom Battle

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I förrgår kväll såg vi alltså Ubisoft hand i hand med Nintendo när deras fina ihopkokning av Rabbids och Mario presenterades. Miyamoto sade själv att hans villkor för att släppa in Ubisoft i det färgsprakande svampriket var att under några som helst omständigheter inte göra ett skuttande plattformsspel med Mario. Resultatet känns just nu lika nyskapande som Mario Party en gång kändes, och vi på redaktionen har stirrat oss helt rödögda på detta nya koncept som dundrar in till Nintendo Switch i slutet på augusti.

Om du har nöjt dig med att bara kika på trailern vet du att Mario + Rabbids Kingdom Battle är ett turbaserat strategispel som utspelar sig på en brädspelsliknande arena. Representanter från Ubisoft närvarade dock på Nintendos Treehouse-sändning igår för att under 20 minuter gå djupare in på spelet. Det klippet hittar du här. Berättelsen bakom denna päls- och mustasch-hybrid är att rabbids har dykt upp i Svampriket och gjort världen instabil - nästan kaotisk. En hel armé av kaniner kontrolleras av en ond kraft (vars ursprung inte har avslöjats än av varken Ubisoft eller Nintendo), fast de örondjur som Mario har i ryggen är alltså snällfuntade sådana.

När du är i spelets utforskarläge kommer du titt som tätt få syn på två stycken flaggor, vilket innebär att du har nått fram till ett stridsområde där onda lakejer hindrar din framfart. Ubisofts presentation talade mest om att skiva dessa busar till müsli, men faktum är att det finns en flora av olika matchtyper:
Defeat all
Defeat this type of enemy
Reach Objective
Escort

Nintendos efterföljande Treehouse-sändning visade spelläget Reach Objective där Mario i teorin endast ska ta sig från punkt A till B, men utan klassiska Rambo-accessoarer går det självfallet inte att rusa igenom ett pack med förbannade hardjur. Istället väljer Xavier Manzanares som sitter bakom Switch-kontrollen att taktiskt navigera sig bakom skydd och över vattendrag vid sidan av de utställda fienderna. Spelplanerna som hittills har visats upp är fyllda till bredden av stenrösen i olika storlekar, mycket lika de i Uncharted 2 som direkt avslöjade att vi hade en frustrerande pistolfest framför oss. Om du ställer dig bakom ett halvhögt skydd har motståndarna en 50%-chans att träffa dig, medan de högre ger en fullskalig betäckning. Dock kan dessa skjutas sönder och blotta dig för rejäla blysalvor, så det gäller att inte fega bakom tegel- eller trämurarna alltför länge.

När det är din tur visar en blå zon vart du kan röra dig någonstans. Om du vill ta dig riktigt långt på spelplanen kan du med hjälp av en välplacerad lagkamrat springa fram till denne och få hjälp med att skutta till en mer avlägsen plats. Detta gör alltså taktisk placering av dina kaninpjäser till ett givet element. Tidigt i spelet finns endast två saker att göra vid starten av en runda; antingen förflytta en karaktär, eller attackera. Ett tredje alternativ kommer låsas upp längre in i spelet.

Två stycken specialförmågor har visats upp hittills (Shield Boost och Hero Sight) och Creative Director Davide Soliani från Ubisoft talar därtill om att välplanerade domino-effekter kommer vara ett givet inslag för att nå storslagna segrar längre fram i spelet. Exempelvis sprätta eld i baken på en elaking som i en brinnande panik kan råka fjutta på sina armékompisar.

Här nedan ser du ett axplock av andra detaljer i Mario + Rabbids Kingdom Battle som var roligare att skriva intill tjusiga bilder istället för i en löpande text.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
En av de offensiva specialförmågorna är "Hero Sight" som låter dig bränna av en schysst attack (trots att det inte är din tur) så fort motståndaren rör på sig.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Under Ubisofts uppvisning fick vi ett smakprov på ett kombinerad kärnvapenangrepp mellan Mario och Luigi som skjöt iväg fiendekaninen till andra sidan av slagfältet.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Du bedöms per antalet rundor som det tar dig att gå vinnande ur en batalj och belönas därefter med ett slagkraftigt betyg och kaxiga gester.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Tre hjältar verkar finnas upplåsta från start och totalt kommer det finnas åtta sådana att välja bland, samtliga utrustade med olika specialiteter och förmågor.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Den kombinerade tvätt- och tidsmaskinen är själva portalen som rabbidsen använde sig av för att nå Svampriket. Du själv kommer kunna dra nytta av den för att förbättra dina poäng på redan avklarade banor. Tvätta bort skammen från din sparfil...med andra ord.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Med dina intjänade stålar kan du låsa upp fler vapen.

Relaterade texter



Loading next content