Mikrotranskationer i våra fullprisspel är något de flesta kommit att acceptera, men steget därifrån till att förväntas betala för saker vi inte ens vet vad det är i och med loot-lådor har väckt ett smärre ramaskri i spelvärlden. Marcus Nilsson som är exekutiv producent hos Göteborgsbaserade Ghost Games, säger dock i en intervju att de är nödvändiga i stora spel:
"It's clear prices haven't really gone up. That's clear. I also know that producing games is more expensive than it has ever been. The game universe is changing in front of us now. We see more people playing fewer games for longer. Engagement is important. But how do we deliver longer experiences?
The bottom line is that it's very hard to find this golden path that's liked by everyone. We make games that are $60 and some might think that it's worth $40. What's the value in the package delivered? Something like GTA 5 and GTA Online versus The Last of Us, which you can play through in 10 hours. How do we value that? That's probably a long discussion."
Det är såklart en fullgod poäng, mer pengar måste in för att täcka de rejält ökade kostnaderna. Ghost Games Need for Speed Payback innehåller därför loot-lådor och Nilsson säger:
"When you finish a race you get a card drop. There are three cards and you pick one of them and that's randomized and you can equip that to the car, send it to garage, sell it for cash or recycle it.
There are also shipments in the game that the core of the economy. In a shipment you can have in-game cash, vanity items and part tokens, (which are a way to go for a specific part you want.) There are also premium shipments you can buy. The only difference are the vanity items. They are mostly time savers."
Vad tycker du själv om loot-lådor och mikrotransaktioner? Hade du varit villig att betala ett högre pris för spelet istället?