Svenska
Gamereactor
nyheter
Amnesia: A Machine for Pigs

Frictional om bra spel-storys

Thomas Grip talade sig varm om saken

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Story är inte bara själva handlingen. Spelaren borde verkligen spela genom storyn, inte bara sitta genom den. Detta menar Frictional Games grundare Thomas Grip i ett engagerat tal på Gamescom, berättar Gamasutra.

Storymässigt har spel inte kommit särskilt långt på 20 år, menar Grip, och spel som gamla Another World och nya Uncharted 3 är inte så olika varandra på den fronten. Plattformande och action varvas med mellansekvenser.

"This is weird... why haven't we advanced?"

"The main culprit is how most of these games are designed. Tell stories where you play all the way through the games, not just the bits where the designers tell you to."

Att hålla storyn simpel och minimalistisk är ett bra knep, menar Grip. På så sätt använder spelaren sin fantasi mer. Att ha en logisk, konsekvent spelvärld är också viktigt för att vi ska sjunka in i storyn bättre.

Håller ni med om Grips resonemang?

Amnesia: A Machine for Pigs

Relaterade texter

Amnesia: A Machine for PigsScore

Amnesia: A Machine for Pigs

RECENSION. Skrivet av Tobias Garsten

Uppföljaren till vad som kallats tidernas läskigaste spel är här. Tobias har motvilligt testat The Chinese Rooms senaste alster och utvecklat allvarlig grisfobi...

Amnesia: A Machine for Pigs försenat

Amnesia: A Machine for Pigs försenat

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Frictional Games låter meddela att uppföljaren till ett av tvåtusentalets populäraste skräckspel Amnesia: A Machine for Pigs försenas. Det var först tänkt att bli klart...



Loading next content