Take-Two och utvecklaren Visual Concepts fick gott om kritik förra året sedan det visade sig att NBA 2K18 hade direkt användarfientliga mikrotransaktioner. I synnerhet onlinedelen blev utskälld eftersom det fanns inslag av så kallat "pay-to-win" (betala pengar och få fördelar i matcherna). Detta ville de såklart undvika till NBA 2K19, men istället för att lösa problemet är frågan om de inte agerat ännu mer konsumentfientligt denna gång.
Enligt en rapport hos GearNuke var NBA 2K19 nämligen designat för att snabba på utvecklingen för spelarna under den period då recenserandet pågick. Därmed behövdes inga mikrotransaktioner eftersom det gick att ta sig fram snabbt ändå. Bara det att vid lanseringen ändrades sedan detta och nu tar det betydligt mer tid.
En recensent har postat en bild som visar hur mycket poäng du du tjänar nu jämfört med när det recenserades. I snitt handlar det om ungefär 30% mindre, vilket alltså betyder att du får spela väldigt mycket mer för att komma någonstans än recensenterna behövde göra. Alternativt betala lite riktiga pengar förstås.
Enligt GearNuke är det många recensenter på både spelsidor och Youtube som berömt att det är mindre så kallad "grind" för att komma någonstans i år, och det kan ha fått folk att köpa spelet - bara för att sedan märka att det absolut inte stämmer. Enligt producenten Zach Timmerman (via Twitter) är det bara en fråga om balansering som råkat göra att det efter recensionsperioden går mycket långsammare att låsa upp saker i NBA 2K19, men det verkar inte som att communityt riktigt köpt den förklaringen.
Vad tycker du om detta?