Svenska
Gamereactor
nyheter
Sekiro: Shadows Die Twice

Vi ska förvänta oss väldigt rörliga bossar i Sekiro: Shadows Die Twice

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det pissar ned regn. Alla byggnader brinner. Vänsternävar ersätts av mäktiga protesarmar. From Software har något riktigt bra på gång (vilket hela redaktionen är överens om), och inte bara från ett spelbarhetsperspektiv utan även rent tekniskt då 60 bilder per sekund utlovas och vår skäggiga Söder-kis Kim tyckte att det var brutalt snyggt när han testade på demot i Tyskland.

Inför recensionen så hungrar vi efter varje liten detalj vi kan få om liret. Det är livsviktigt. Spel inom Soulsborne-genren är (förstås) svåra och stressiga att recensera då en stor del av spelupplevelsen bottnar i tillfredsställelsen kring att äntligen (äntligen!) sparka av stjärthalvorna på de svåra bossarna, och för varje liten minut som du fastnar i spelet kryper recensions-deadlinen allt närmare. Vi både bävar, och längtar tills det blir dags.

Underbara Gameinformer kör under januari månad ut exklusiv förhandsinformation om Sekiro: Shadows Die Twice vilket vi förstås har slukat som dopp i grytan på julbordet. Här nedan kommer en liten sammanfattning:

From Softwares bossar har till viss del matchat protagonisten och de olika skräddarmöjligheterna som finns till vår karaktär. I Dark Souls-trilogin kunde vi möta magiker såväl som knappt rörliga jättebumlingar till bossar, likadant som vi också kunde bygga vår karaktär åt samma håll. I Sekiro introduceras helt nya rörelsemönster till huvudkaraktären. Vi kommer dels kunna smyga men också änterhaka oss fram vilket öppnar upp för en helt annan spelstil. Detta speglas förstås till bossarna, som nu kommer utnyttja själva arenan till helt nya nivåer:
"Sekrio, with a fixed protagonist, allows us to hone in on that single-player experience, and tweak the boss battles and the encounters to accomodate for all of these tools at the shinobi's disposal. So we want players to eventually use every aspect of their arsenal and really use their cunning, and use every aspect of their skillset, to take on these really challenging foes."

"The traversal options allow much more dynamic movement within the boss arena, both for yourself and the boss character themselves. Previously, you would have just had to run around a huge boss' feet and hack away at his ankles, but now you have all these movement options; you can both fully use the extent of that arena."

Det kommer dock självfallet finnas en stor variation kring bossarna. Ingen har nog tänkt något annat med tanke på From Softwares tidigare alster...
"If we made every boss [one where] you were able to use the grappling hook to zip everywhere or stealth kill every boss, it would just get monotonous and boring. So there may be boss fights where you're up against a huge creature and you need to use the full arena and get around very quickly and use that dynamism, but there may also be fights where you just need to go toe-to-toe and use every piece of kit in your arsenal."

Gameinformer fick testa på att fäktas mot en boss som först visades upp i Tokyo Game Show-trailern, som kallas Lady Butterfly. Lite fega stridstaktiker som visat sig effektiva i både Dark Souls och Bloodborne är det bara att kyssa adjöss då Butterflys gard måste brytas ned genom intensivt svärdviftande innan någon vettig nådastöt kan skada henne på riktigt.

Vissa taktiker, vissa specifika redskap kommer vara väldigt avgörande för att klara av de tunga elitninjorna, och det är nödvändigtvis inte bara dina upprepande försök på bossen som kommer avslöja vad som är den vinnande taktiken. Ledtrådar kan nämligen hittas runtom i spelet, exempelvis nämner en karl strax utanför Butterflys bossarena att vi kommer vara chanslösa utan "Snap Seeds". Med hjälp av dem kan fjärilbossens frammanade kopior av sig själv förgöras på ett effektivt sätt.

Som en sista trevlig informationspuck berättade också Miyazaki att det självklart kommer finnas ett gäng extra-bossar som inte är nödvändiga för att klara spelet, och han vill även slå ett extra slag för den stora vita apan som syns i TGS-trailern. Den ska tydligen vara en riktigt trevlig jävel att spöa på.

Sekiro: Shadows Die Twice
Och förresten, visste du att det går att simma i Shadows Die Twice?

Stort, stort tack till Gameinformer.

Relaterade texter

Sekiro: Shadows Die TwiceScore

Sekiro: Shadows Die Twice

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim Orremark har dött fler än två gånger (mycket fler) under sin vecka med Sekiro: Shadows Die Twice och berättat om det i en gigantisk recension...



Loading next content