Svenska
Gamereactor
nyheter
Bloodstained: Ritual of the Night

Bloodstained innehåller bara bossar utvecklarna kunde besegra utan att ta skada

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Bloodstained: Ritual of the Night visade sig vara ett ljuvligt kärleksbrev till alla fans av klassiska Castlevania-spel. Skaparen, Koji Igarashi, har jobbat på det i åratal och om du spelat det vet du såklart att bossfighterna utgör några av höjdpunkterna. Utmanande - men aldrig orättvisa. Så hur tar teamet lyckats med detta?

Jo, Igarashi hade som krav att de som gjorde bossarna var tvungen att kunna klara dem själva med endast standardkniven utan att ta skada. Om det inte gick, fick de heller inte vara med. Detta avslöjar han i en intervju hos gamasutra.com:

"I wouldn't call it a design guideline but Bloodstained does follow a strict rule that I always make the team [adhere] to.

That is...the developer who creates the boss must beat their own boss without taking a hit and only using a dagger! (We almost didn't make it...)

We make sure that it's possible to beat a boss without taking a hit regardless of the difficulty and by doing so, we reduce the number of unfair enemy attacks. Removing the "unfairness" allows players to think about what they could have done to avoid a Game Over. It makes them want to challenge the boss again using a different method. It's a golden rule we follow in our games."

Vad tycker du om denna filosofi och speldesign?

Bloodstained: Ritual of the Night
Bloodstained: Ritual of the Night

Relaterade texter



Loading next content