The Last of Us brukar allmänt betraktas som en verklig milstolpe i spelvärlden, där en berörande story och intensiv action vävs samman till den mäktiga upplevelse spelet var. Spelmediet brukar dock ibland kritiseras för att förlita sig lite för mycket på actionmekanik och fysisk strid, vilket görs för att skapa enkelt gameplay.
Det här menar utvecklaren av Bruce Straley, som nyligen talade i samband med Fun & Serious Game Festival, är något helt onödigt. Han tycker spelutvecklare bör göra ett bättre arbete med att motverka så kallad ludonarrativ dissonans (konflikten mellan just story och gameplay), och ett sätt att uppnå det är att inte ta till skjutande som primär spelmekanik:
"Can you create a game that's as interesting and character-driven and compelling as an Uncharted story or Last of Us story without shooting? I think you can. Again the concept has to be... 'how can I create a rich enough world to allow for interesting core mechanics?'
The world has to afford interesting, compelling ways for the player to figure out [solutions] -- and that's a lot of what games are. We have to put players in a position to be engaged with overcoming obstacles, which means the core mechanics have to avail us enough opportunity to figure out a solution."
Vad tycker du om saken?
Tack Games Industry