Svenska
Gamereactor
nyheter
Main Assembly

Game On: Kolla in lanseringstrailern för Main Assembly

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Idag släpps Main Assembly, en titel med robotar som tema där du både kan spela och skapa - och detta själv eller med vänner. Du kan nu ladda hem det via Steam Early Access och det utvecklas av svenska studion Bad Yolk, med Team 17 som utgivare. Och det var just via våra kontakter hos Team 17 som vi lyckades få tag på lanseringstrailern till Main Assembly som du kan se tidigare på Gamereactor än någon annanstans.

Vi har dessutom fått chansen att prata med studiochefen Joel Jonsson. Kolla in trailern först, tycker vi, och läs sedan intervjun nedan.

Vad var utgångspunkten för Main Assembly? Vilket spel var det ni ville göra i början av utvecklingen och har det färdiga resultatet hamnat i närheten av målet?

Utgångspunkten var att spela många liknande spel och ha idéer om hur man kan förbättra eller ändra saker. Vi hade så många idéer och tyckte att det var dags att göra ett spel. Hur vi satt ihop spelet har förändrats och utvecklats mycket sedan de tidiga dagarna med tillägg som aerodynamik till exempel, men visionen att göra ett fysikbaserat byggspel med "freeform-chassi"-modellering har i stort sett varit detsamma.

Vad ingår i spelet i och med Early Access-versionen?

Kärnupplevelsen är att bygga robotar med olika material och delar, samt programmera dem. När de släpps lösa kan robotarna sedan utmanas på singleplayerbanor och i öppna världar. Vi har även en sandlödevärld för upp till fyra personer där spelare kan bygga sina robotar i sällskap med sina vänner och sedan tävla. Du kan också lägga till lite design genom att anpassa drönaren med en mängd olika kosmetiska föremål. Du kan dela dina skapelser på Steam Workshop eller ladda ner robotar från communityt.

Main AssemblyMain Assembly

Vad är det med robotar som gör dem så fräna, och hur djupt kan vi gå när vi skapar dem?

Roboter är riktigt coola! De har en teknisk och en kreativ aspekt, och du kan välja hur djupt in i var och en av dessa du vill gå i Main Assembly. Roboter är byggs med hjälp av "freeform chassi"-modellering, där placering av delar som jetmotorer eller propeller kan få dem att flyga, medan hjul och fjädring gör att de kan köra. Införandet av gångjärn, servon och kolvar gör det möjligt för spelare att snickra tvåbenta gångare eller spindelbots med massor av ben, medan sensorer möjliggör skapandet av autonoma robotar som utför särskilda uppgifter eller går till vissa platser. Naturligtvis kan spelare sedan måla sina bots i olika färger och använda olika material med olika fysikegenskaper.

Tillsammans med vår publiceringspartner, Team17, har vi hållit flera betor under de senaste sex månaderna, och vi har blivit helt mållösa av robotarna som vårt community har delat på Steam Workshop hittills.

Så vad har ni för Early Access-planer? När kommer ni anse er vara färdiga?

Vi ser fram emot Early Access-släppet, Main Assembly-communityt är redan passionerat och det finns otroliga skapelser. Det kommer regelbundet släppas mer innehåll den första torsdagen varje månad såsom utmaningar, sandlådor och robotdelar influerade av communityt.

Main Assembly
Main AssemblyMain AssemblyMain AssemblyMain Assembly

Relaterade texter

0
GRTV spelar helsvenska Main Assembly

GRTV spelar helsvenska Main Assembly

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Som vi alla vet är nystartade Bad Yolk Games en helsvensk studio byggd på expertisen från utvecklingen av framförallt Machine Games Wolfenstein-spel, och nu är deras...



Loading next content