Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter
Assetto Corsa Competizione

Game On: Såhär ser Assetto Corsa Competizione ut till PS4

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det du ser här i videon ovan är den allra första spelsekvensen från Assetto Corsa Competizione till Playstation 4 och den ser du alltså först här på Gamereactor. Spelstudion Kunos ville dela med sig av detta material till dig som läser Gamereactor och som en del av vår Game On-täckning (som är en ersättare till hur det skulle sett ut om E3 2020 hade blivit av) handlar denna eftermiddag alltså nästan uteslutande om uppföljaren till det som vi på redaktionen anser vara tidernas bästa hardcore-racingsimulator, som nu alltså släpps till PS4 och Xbox One (imorgon). Detta är dock inte allt vi har att erbjuda, nedan hittar du ytterligare en videosnutt där Gamereactor Italiens chefredaktör David Caballero ställer en rad frågor om konsolversionen av Assetto Corsa Competizione till Kunos-grundaren och producenten Marco Massarutto.

Marco Massarutto berättade bland annat för oss att konsolversionen av spelet har utvecklats av Kunos själva samt av D3T Ltd, en brittisk studio som assisterat italienarna med tekniska bestyr de asenaste 18 månaderna. Till skillnad från det första spelet har tvåan skräddarsytts mer för våra konsoler, också, för att bättre kunna tillgodose konsolspelarnas behov gällande framförallt ett mer användarvänligt gränssnitt. Studion har även lagt mycket mer tid den här gången för att se till så att spelet fungerar bättre med an vanlig handkontroll, en rätt rejäl utmaning naturligtvis då Assetto Corsa Competizione uteslutande handlar om realistisk GT3/Blancpain GT-simulering (och ingen kör ju en riktig GT3-bild med en dosa, direkt).

Mycket tack vare användandet av världens mest populära spelmotor, Unreal Engine 4, har Kunos kunnat lägga rätt mängd tid på innehåll och framförallt däckfysik och även om Epics grafikteknologi inte lämpar sig särskilt väl för simulatorracing, i grunden, har Kunos såklart lyckats "tweaka" Unreal Engine 4 till en nivå då Assetto Corsa Competizione är väldigt verklighetstroget. För att få till en konsolversion med rät fokus på realistisk däckfysik tvingades Kunos nöja sig med 30 bilder per sekund i skärmuppdateringshastighet.

Kunos förklarade också för Gamereactor att de inte skriver under på förväntningarna som idag finnes på racingspel till konsol där spelare över hela världen utgår från att det idag ska finnas hundratals bilmodeller i varje spel, något som Marco Massarutto ser som en märklig utveckling där kvantitet alltid verkar gå föra kvalitet.

HQ

Relaterade texter

5
Assetto Corsa CompetizioneScore

Assetto Corsa Competizione

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det lilla italienska teamet som för sex år sedan slog simracingvärlden med storm har nu dundrat ut sitt senaste stickspår till våra nuvarande konsoler, och Petter är inte imponerad...



Loading next content