Aktuella Aliens: Colonial Marines blev långt ifrån någon höjdare, vilket ni vet om ni läst vår recension. Nu har Kotaku, med hjälp av anonyma källor knutna till spelet, skrivit om saken. Varför blev egentligen Colonial Marines en sådan flopp, trots att det såg så lovande ut, och trots att Gearbox med sin bitvis hyggliga CV låg bakom det?
Utvecklingen beskrivs av källan som splittrad och rörig, och ett resultat av flera studios med olika visioner (något vi varit inne på tidigare idag). En stor del av spelet outsourcades till en studio vid namn Time Gate (Section 8), som enligt en källa på Reddit lämnade spelets kampanj "i fruktansvärt skick". I september, efter Borderlands 2 skickades ut till butik, var Gearbox väldigt missnöjda över detta. Det brann dock i knutarna då spelet redan försenats så mycket, och Sega fick Gearbox att släppa spelet - även om Gearbox var medvetna om dess låga kvalitet.
Time Gate ska ha kastat bort mycket av vad Gearbox skapat under fyra år när de började jobba med Aliens: Colonial Marines. I slutet av 2012 när Gearbox såg resultatet var man inte särskilt sugna på att ta tillbaka spelet och "göra ett nytt Duke Nukem Forever". Gearbox hade dock inget val och fick i princip göra en kampanj från scratch.
Där har vi alltså anledningen till den svaga kampanjen i Aliens: Colonial Marines - det fanns inte tid nog att göra något bra, och Gearbox var pressade av Sega. Enligt Kotakus källa var Gearbox medvetna om att spelet skulle få negativa recensioner.
Tilläggas bör att varken Gearbox, Sega eller Time Gate har kommenterat de här uppgifterna.