Svenska
Gamereactor
nyheter
Ori and the Will of the Wisps

Ori-skaparen ger svidande kritik till lögnaktiga utvecklare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Som spelare är vi såklart bekanta med utvecklare som lovar guld och gröna skogar, varpå spelen släpps och det står klart att all bara var hittepå. Ansiktet utåt för denna tvivelaktiga praxis är såklart Peter Molyneux, som blåljugit om vad hans spel skulle innehålla, vilket i sin tur skadat andra utvecklare som framstått som tråkigare när de varit ärliga om sina produkter och därför inte fått samma mediala utrymme.

En person som uppenbarligen fått nog av detta är Thomas Mahler, game director hos Moon Studios (Ori and the Will of the Wisps), och i ett längre inlägg på Resetera, får vi en svavelosande tirad på temat ljugande utvecklare. Mahler skriver:

"It all started with Molyneux. He was the master of 'Instead of telling you what my product is, let me just go wild with what I think it could be and get you all excited!" - And that was fine, until you actually put your money down and then the game was nothing like what Peter was hyping it up to be."

Han fortsätter med att gå hårt åt No Man's Sky-directorn Sean Murray som anklagas för att ha ljugit hejvilt bara dagarna innan premiären:

"Then came Sean Murray, who apparently had learned straight from the Peter Molyneux handbook. This guy apparently just loooooved the spotlight. Even days before No Man's Sky released, he hyped up the Multiplayer that didn't even exist and was all too happy to let people think that No Man's Sky was 'Minecraft in Space', where you could literally do everything"

CD Projekt Red och deras Cyberpunk 2077 får nästa släng av sleven och Mahler skriver:

"Here the entire CDPR PR department took all the cues from what worked for Molyneux and Murray and just went completely apeshit with it. Gamers were to believe that this is "Sci-Fi GTA in First Person". What's not to love? Every video released by CDPR was carefully crafted to create a picture in players minds that was just insanely compelling. They stopped just short of outright saying that this thing would cure cancer."

Mahler skriver även att han personligen drabbats av andras lögner och bland annat missat att ha Ori and the Blind Forest på ett tidningsomslag efter att media föredragit att skriva om No Man's Sky istället för ett spel som presenterats ärligt:

"But then I really felt bamboozled once No Man's Sky came out and it became clear that all this hype was really just built on lies and the honest guy who just showed his actual product really got kicked in the balls because the lying guy was able to make up some tall tales that held absolutely no substance."

Han avslutar med att säga att avsikten inte är att kritisera andra utvecklare, utan specifikt sådana som ljuger om sin produkt, något som vore helt oacceptabelt i andra branscher:

"I know this whole thread might come off as me sounding bitter and I'm sure there'll be some people that see this as me shitting on other devs. No, I'm not. I'm shitting on liars and people that are okay with openly deceiving others. I'd argue that we should all agree that this shit is not okay. If I go and buy a car and the car salesman sells me a car that supposedly has 300 horse power, but on the drive home after the purchase I notice that he switched out the motor when I wasn't looking, I'd be rightfully pissed off, cause I was deceived."

Vi rekommenderar er att kolla in inlägget i sin helhet på länken ovan, Mahler har onekligen poänger, eller vad säger du? Är vi spelare och media för förlåtande mot ljugande utvecklare, och hur kommer det sig att de kommer undan med det på ett sätt de inte skulle göra i andra branscher?

Ori and the Will of the Wisps

Relaterade texter



Loading next content