Svenska
Gamereactor
nyheter
Marvel's Avengers

Flera skillnader i Marvel's Avengers mellan PS5 och Xbox Series X

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förra veckan släppte Square Enix äntligen den uppdatering till Marvel's Avengers som gjorde att spelet drar nytta av de extra hästkrafterna i Playstation 5 och Xbox Series S/X. Om du har spelet till Playstation 4 eller Xbox One är du dessutom berättigad till en gratis uppdatering, vilket vi skrivit mer om här.

Men hur står sig Playstation 5 och Xbox Series X mot varandra, och hur presterar Xbox Series S? Detta är något Digital Foundry tagit reda på i en mastig rapport. Spelar du Quality Mode kör både Playstation 5 och Xbox Series X spelet i 4K (1440p för Xbox Series S) samt 30 bilder per sekund.

Performance Mode är dock mer intressant såklart, och här finns också större skillnader. Både Playstation 5 och Xbox Series X siktar mot 4K-upplösning (Xbox Series S kör i 720p till 1080p), även om upplösningen är dynamisk, där förstnämnda använder checkerboard-rendering medan sistnämnda kör äkta 4K. Digital Foundry summerar:

"What this means is that the Sony platform can resolve higher pixel counts in like-for-like content thanks to its checkerboard solution, but for various reasons, Series X delivers a crisper picture. Both still use dynamic resolution scaling, with Series X working with a generally wider DRS window. Owing to its checkerboard solution, PS5's UI scales with resolution too, which looks a touch odd."

Det finns dock även andra skillnader mellan Sonys och Microsofts alternativ när det kommer till Marvel's Avengers:

"PS5 has post-process elements that operate at a much lower resolution - and Avengers is a post-process heavy game. Components like motion blur and depth of field are affected, looking noticeably blockier than the Xbox equivalents. Texture resolution can also be impacted in some scenarios too, where it seems that checkerboard rendering may not play as nicely with dynamic resolution scaling than the native Xbox equivalent. All together, Playstation 5 in performance mode has more obvious image quality concessions that become more evident as the effects work scales up."

När det kommer till spelets bilduppdatering är Digital Foundry imponerade eftersom de kör spelet i 60 bilder per sekund, men det finns några smärre skillnader:

Playstation 5 can hold its 60fps a little tighter than the Xbox consoles during intense destruction - presumably owing to more overhead from the checkerboard rendering solution - but the actual drops to performance on the Microsoft platform are minimal and barely noticeable."

Till sist noterar Digital Foundry att laddningstiderna har kapats något alldeles groteskt till båda konsolerna. Ett segment som brukade ta över en minut har trimmats ner till fyra sekunder för Playstation 5 och sex sekunder för Xbox Series S/X. De summerar sin jämförelse av de båda versionerna såhär:

"The two approaches the developer has chosen for rendering the performance mode certainly offer up very different results. Xbox Series X looks clearer and cleaner, a state of affairs offset only by variations in performance that barely register."

Vi rekommenderar dig att kolla in Digital Foundrys rapport i sin helhet eftersom den erbjuder massor av detaljer och insikt.

Marvel's Avengers

Relaterade texter



Loading next content