Svenska
Gamereactor
nyheter
Grand Theft Auto V

Forskare gör GTA V mer fotorealistiskt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Tre forskare Stephan R. Richter, Hassan Abu AlHaija, and Vladlen Koltun från Cornvall University i USA har skapat en ny AI-teknologi som har till uppgift att göra spel mer fotorealistiska. Deras forskningspapper går att hitta här. Det framkommer mycket intressanta idéer och ger oss en liten inblick i forskningsområden gällande spel idag. Att försöka skapa fotorealistiska miljöer har vi sett många exempel på genom åren. Oftast skapas små ytor för detta syfte vilket hjälper till att begränsa projekten och minska antalet svårigheter. Det vanligaste försöken är lägenheter eller ett par rum. Forskarna bakom projektet med Gta V säger följande:

We present an approach to enhancing the realism of synthetic images. The images are enhanced by a convolutional network that leverages intermediate representations produced by conventional rendering pipelines.

Konceptet med att skapa fotorealism är nästan lika gammalt som mediet men det görs försök årligen. Det vanligaste sättet spelare har att försöka få sina spel mer realistiska är via moddar. Därför är denna video som detaljerar forskarnas försök genomgående intressant och visar ett antal olika metoder utöver deras egna. Videon visar hur de använt sig av fotografi från en tysk stad för att med hjälp av tekniken de utvecklat skapa en mer trovärdig och realistisk bild. Den verkar inte skapa lika mycket artefakter eller problem i bilden som andra teknologier (WCT2 eller CUT är två exempel). Forskarna skriver följande:

"The network is trained via a novel adversarial objective, which provides strong supervision at multiple perceptual levels. We analyze scene layout distributions in commonly used datasets and find that they differ in important ways. We hypothesize that this is one of the causes of strong artifacts that can be observed in the results of many prior methods".

I videon förklarar också forskarna sina lösningar på problemen som uppkommer med andra metoder. De skriver följande:

"To address this we propose a new strategy for sampling image patches during training. We also introduce multiple architectural improvements in the deep network modules used for photorealism enhancement. We confirm the benefits of our contributions in controlled experiments and report substantial gains in stability and realism in comparison to recent image-to-image translation methods and a variety of other baselines".

Teknologin som visas är ung men det illustrerar försöken som även görs inom universitetens väggar. Förhoppningsvis kan utvecklingar som dessa bidra till genombrott där spel blir omöjliga att skilja från verkligheten. Det är inte helt omöjligt att mer välfungerande teknik som drivs av AI integreras i spelutveckling i framtiden, för att skapa ännu mer trovärdiga miljöer och världar. Det är oklart hur pass väl detta fungerar i andra spel. Därför kan det vara värt att hålla ögonen öppna framöver för olika nya forskningsprojekt som har till syfte att göra spel fotorealistiska.

Grand Theft Auto V

Relaterade texter

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter fem års väntan har vi äntligen fått tillbringat ordentligt med tid tillsammans med Rockstars hysteriskt hett efterlängtade femma



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy