Svenska Massive Entertainment är en av Ubisofts största studior, och efter framgångarna med The Division-serien har de fått ytterligare ansvarsområden. Det inkluderar Ubisofts kommande Star Wars-projekt, samt även Avatar: Frontiers of Pandora. Precis som James Camerons film från 2008 anses vara ett tekniskt genombrott, verkar det som att målsättningen varit detta även här.
I en ny trailer får vi veta mer om spelets ray-tracing, simulerade vädereffekter och volumetriska molnsystem. Vi får också veta mer om spelets datorkontrollerade karaktärer som har som syfte att försöka skapa en levande öppen värld. Lead narrativ realization designer Alice Rendell förklarar:
"The different activities the NPC's can perform in the world and the different animations they have can make the world feel really alive. So for Avatar: Frontiers of Pandora we wanted to take this one step further and created a system where our NPC's understand the state of the world. For example weather, player progression or time of day."
Sistnämnda låter som något som vi redan har fått smakprov på i bland annat The Elder Scrolls IV: Oblivion (med mycket underhållande resultat), men vi ser såklart fram emot att få se resultatet av allt detta när Avatar: Frontiers of Pandora släpps till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X.