Det kommande Battlefield 2042 innehåller strider med upp till 128 spelare på gigantiska banor med möjligheter pulverisera landskapet. Detta kräver naturligtvis väldigt mycket tekniska resurser, och därför måste vi förmodligen vänta till ännu nästa konsolgeneration innan vi kan ta ett sådant stort steg framåt igen.
Men kanske kan detta göras utan ny dedikerad hårdvara? Under Future of FPS-streamen nyligen, kommenterade Dice-bossen Oskar Gabrielson möjligheten att använda molnteknik, där vissa beräkningar kan komma att göras på externa servrar:
"Cloud computing has really changed a bunch of other industries, and gaming has barely touched on it. So if you think about a game like Battlefield, we have things like A.I. in the game now, destruction, actual procedural level creation. And the next-gen consoles, they are of course super powerful, but if we move much of that logic out to the cloud, we can do some really high-scale computing that we haven't been able to do in the past. I think it's just a couple years away, and then you'll see some pretty cool shooter games out there, I'd imagine. But we'll see."
Molnspel, där du streamar ett spel från en extern server, är något som flera av bjässarna i branschen satsar alltmer på och som bland annat Amazon och Goole ser som en brygga in i spelvärlden. Men vi har ännu inte sett molnbaserad databehandling användas i någon större utsträckning annat än streamade spel. Microsoft planerade ursprungligen att använda tekniken för att åstadkomma imponerande förstörelse i Crackdown 3, men spelet lyckades inte leva upp till dessa höga ambitioner.