Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter
Ratchet & Clank: Rift Apart

Lego-spelutvecklare anklagar Insomniac för att ljuga om nya Ratchet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Månaderna innan lanseringen av Ratchet & Clank: Rift Apart var Insomniac tydliga i sin beskrivning av tekniken i spelet - det var inte möjligt att släppa det till något annat format än Playstation 5 eftersom den snabba renderingen av nya världar krävde den ökade hastigheten hos egna SSD-lagringen.

Men nu tycker en annan spelutvecklare till om saken och har en fundamentalt annan syn på saken. Det handlar om Jon Burton, en veteran som var med och grundade Traveller's Tales samt har jobbat på otaliga Lego-spel och även arbetade som director för Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex. Idag jobbar han hos TT Games och säger i en ny video att eftersom "Rifts" i Ratchet & Clank: Rift Apart alltid är en portal till samma plats, och att det inte är någon slumpmässigt genererad ny värld, kan spelet lätt lanseras till Playstation 4:

"Now, they could be using all kinds of Solid State Drive trickery to pull these off, but because it's just one Rift and it always goes to the same area this can easily be achieved on older hardware. The Pocket Dimensions are really graphically basic, and in fact just seem to use a lot of the same generic objects like crates that would already be available in generic memory. So it's pretty much a sky dome, a few small platforms, generic objects and nice lighting, so on older hardware it wouldn't take much memory, especially as it also uses the generic objects, all of which make it quick to load."

Vad tycker du om Burtons uttalanden och hoppas du att Ratchet & Clank: Rift Apart kommer till Playstation 4?

Ratchet & Clank: Rift Apart

Relaterade texter



Loading next content