Svenska
Gamereactor
nyheter

Hideo Kojima vill göra spel som förändras i realtid

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I en nyligen publicerad intervju med japanska Anan dryftade Hideo Kojima - producenten bakom spel som Death Stranding och Metal Gear Solid - vad han är intresserad av att undersöka härnäst inom spelmediet.

I intervjun uttryckte han en vilja att i framtiden forma spelupplevelsen efter varje unik persons förutsättningar; beroende på vem du är, var du bor och hur du ställer dig till spelupplevelsen.

What I want to do is to make games that change in real time. People of all ages and professions are playing the same game, but everyone is playing the same way. Instead, it's something that changes depending on where you live and how you feel about it.

Han tog exemplet med Boktai: The Sun is in Your Hand, som han var med och utvecklade till Game Boy Advance för knappt tjugo år sen. Spelet kom med en inbyggd klocka och solsensor som kände av ljusstyrkan i din omgivning när du spelade, vilket användes för att besegra vampyrer i spelet. På så sätt överbryggades spelvärlden med spelarens närmiljö, och det är en liknande - fast förstorad - effekt han vill uppnå i framtiden.

Man kan inte neka till att Kojima är en verkligt unik spelproducent, men risken finns alltid att gränsen till storhetsvansinne och tomma löften (Peter Molyneux, någon?) överträds. Vad tror du om Kojimas visioner, kära läsare?

Hideo Kojima vill göra spel som förändras i realtid
Söndagstrivia: Solid Snake har ett IQ på 180


Loading next content