Nickelodeon All-Star Brawl

Nickelodeon All-Star Brawl

Hur mycket får man sno innan det blir stöld? Mackegård har tampats mot Danne Fantom och Svampbob Fyrkant i ett minst sagt bekant upplägg...

Det var under 90-talets allra sista år som Nintendo tog världen med storm genom att låta några av sina absolut främsta krigare drabba samman för att i underhållningens namn banka benmärgen ur varandra i ett verk som var startskottet på vad som enkelt kan benämnas som spelvärldens i särklass största crossover-serie; Super Smash Bros. Märkligt nog var dock uppståndelsen runt kalaset och dess, i skrivande stund, fem uppföljare tydligen inte tillräcklig för att resten av branschen skulle hoppa på tåget och starta egna serier baserade på samma koncept och förutom Playstation All Stars: Battle Royale från från 2012 så har inte ett enda seriöst försök gjorts för att tävla mot Nintendo och Smash.

Att självaste barnprograms-meckat; Nickelodeon nu tagit saken i egna händer och kokat ihop sitt svar på Nintendos knogmacka till varumärke kom därför som en glad överraskning för mig som ändå spenderat åtskilliga stunder med att utmanövrera såväl syskon som kompisar i både Melee och Brawl under uppväxten. Även fast Svampbob Fyrkant och det övriga gänget från kanalen inte hörde till mina personliga favoriter när det begav sig att stirra in i den gamla burken så står de sig ändå som redigt nostalgiska klassiker från en svunnen tid då det viktigaste av allt handlade om att få se "bara ett program till" på onsdagskvällen innan det var dags för läggdags.

Nickelodeon All-Star Brawl
Danne Fantom är ett kärt återseende från barndomen!
Nickelodeon All-Star BrawlNickelodeon All-Star Brawl
Miljöerna är vackert färglagda men i grunden är de hämtade från ett annat spel...

Det första jag slås av när jag startar upp Nickelodeon All-Star Brawl är hur menyerna känns helt hämtade från Super Smash Bros och det är tydligt hur utvecklarna på Ludosity och Fair Play Labs har sett till att fansen från Nintendo ska känna sig riktigt hemmastadda redan från start. Allt från den allmänna designen till hur krigarna och nivåerna är presenterade är så pass bekant att det nästan blir skrattretande hur Nickelodeon All-Star Brawl helt verkar sakna egen identitet och det känns verkligen som att utvecklarna mest har suttit och ritat av storebror Nintendo för att sedan ändra om lite i färg och ton så att det inte ska framstå som ett regelrätt plagiat.

Nickelodeon är ju dock, trots spelets likheter med "Smash" sitt eget varumärke och kommer således med ett eget karaktärsbibliotek i form av ett tjugotal slagskämpar som alla härstammar från kanalens mer eller mindre kända TV-serier. Trots att jag är långt ifrån bekant med alla figurer som står till mitt förfogande så gläds jag ändå av att återse gamle Svampbob, ett par Ninja Turtles och Aang (pojken från Avatar-animen) för att nämna några. Dock tycker jag att utbudet känns ganska fattigt och jag blir uppriktigt förvånad över att namn som Jimmy Neutron, katten Gustaf och Timmy Turner helt saknas på listan. Det är direkt märkligt hur man i ett spel som bygger såpass mycket på karaktärernas igenkänningsfaktor har valt att gå den oinspirerade säkra vägen istället för att fläska på med dubbelt så många karaktärer så att vi konsumenter riktigt kan frodas i Nickelodeons barnsligt underhållande värld. Bättre blir det inte av att utvecklarna helt har valt att utesluta allt vad röstskådespelare heter vilket gör att kämparna vi har att roa oss med mest känns som opersonliga skal istället för de fånigt färgstarka individerna som de vanligtvis uppfattas som på TV. Varför någon vid sina sinnens fulla bruk skulle tvinga Svampbob till tystnad är långt bortom mitt förstånd.

Nickelodeon All-Star Brawl
Seger för Danne!
En katt och en hund. Tillsammans blir de Katthund!

När det kommer till själva striderna i Nickelodeon All-Star Brawl så är upplägget lika simpelt som bekant. Genom att banka din motståndare gul och blå så ökar du dennes "procent" vilket i sin tur leder till att de slungas längre och längre bort för varje mottaget slag. Målet är att skada dem så pass mycket att de till slut helt enkelt kastas ut från arenan. Känner du igen dig? Tänkte väl det. Likheterna med Super Smash Bros är pinsamt många men trots allt klippande och klistrande som utvecklarna tycks ha pysslat med så är känslan i sammandrabbningarna märkbart klen i jämförelse. Jag saknar riktig tyngd i slagen och de olika attackerna känns i regel ganska oinspirerade när det kommer till kritan vilket i längden gör att karaktärerna känns sorgligt anonyma på slagfältet. Det är som att utvecklarna borta på Ludosity och Fair Play Labs har gjort sitt allra yttersta för att Nickelodeon All-Star Brawl ska se ut och verka vara ett Super Smash Bros-spel på ytan men helt missat poängen att det inte är menyerna, procentsystemet, den engagerade annonsören eller explosionerna som utgör kärnan i Nintendo-seriens framgång, utan snarare intensivt roliga handgemäng mellan väldesignade, trovärdiga karaktärer.

Förutom Battle-läget där upp till fyra personer får göra upp i våldsamma bataljer finns också ett arkadläge för en spelare samt en märklig typ av fotbollsmatch som mest känns som en märklig sorts utfyllnad. Det dröjer inte länge innan jag börjar tröttna på det ganska fattiga utbudet och jag inser snart att Nickelodeon All-Star Brawl helt verkar sakna inspiration och egen drivkraft. För ett spel som helt baseras på en skatt av barnsligt urfåniga, skojiga karaktärer och världar är det till exempel obegripligt att ingen kommit på tanken att lägga in ett storyläge som åtminstone kunde knyta samman dessa galningar och ge oss en bredare förståelse till varför de plötsligt drabbar samman. Det hade inte behövt vara något omfattande men nu uteblev det helt, vilket är riktigt synd.

Nickelodeon All-Star Brawl
Fyra vänner i en soffa är att rekommendera!
Svampbob skaffar ovänner...

Rent tekniskt är det heller inget mästerverk vi pratar om här och utöver en hel del snygga färger så känns grafiken ganska utdaterad. Spelkontrollen känns heller aldrig riktigt optimerad utan du ges inför varje match själv möjligheten att ställa om dina inputs för att det ska passa just din spelstil men snarare än att det hjälper speciellt mycket så känns det snarare som att utvecklarna själva aldrig lyckades sätta ihop en bra lösning och lämnar istället över ansvaret på dig.

Nickelodeon All-Star Brawl är nödvändigtvis inte ett dåligt spel utan kan absolut avnjutas av en grupp vänner i en timme eller två men tyvärr så gör det glesa och fantasilösa innehållet att i slutänden faller ganska platt. Hade utvecklarna lagt ner mer tid på att arbeta fram ett färgstarkt, tight, karaktärsrikt partyfighting-kalas istället för att nöja sig med att göra en halvdan kopia på Super Smash Bros så hade Nickelodeon kunnat bli en riktig utmanare till Nintendos envälde men än så länge vilar Mario, Link och Kirby tryggt på tronen och det lär de göra ett bra tag till.

5 / 10
+
Fina färger, gamla bekanta karaktärer, roligt tillsammans med med tre andra spelare
-
Innehållsfattigt, saknar djup, rakt av kopierat upplägg, inga röstskådespelare, dålig spelkontroll, på tok för hög musik

Henric Pettersson
Jag hade nog inte räknat med att Nickelodeon skulle kopiera Super Smash-konceptet i form av det nya spelet Nickelodeon All-Star Brawl. Det här är det närmaste en Smash-kopia vi någonsin har kommit och utvecklarna har till min glädje gjort mycket rätt. Dessvärre finns det flera brister som gör slagsmålsfesten sämre än vad den borde ha varit. Jag saknar nämligen röstskådespelare och hade gärna sett ett berättelseläge utöver arcade-läget. Därutöver känns karaktärsgalleriet ganska skralt med ikoniska karaktärer som saknas. Inte bättre blir det av att grafiken känns rätt gammal och kontrollen aldrig känns perfekt. Spelet är dock kul, vilket är huvudsaken och är ett utmärkt val för yngre spelare där ute och som ett alternativ till Super Smash är det en rätt trevlig upplevelse. 6/10

4
Nu kan du vinna en SpongeBob-Xbox

Nu kan du vinna en SpongeBob-Xbox