Mario Party Superstars

Mario Party Superstars

Mario Party-serien återvänder till sina rötter med hårdare minispel och elakare spelplaner. Men var det verkligen bättre förr?

Skulle jag räkna upp mina favoritminispel från Mario Partys vid det här laget 23 år långa historia, hade det inkluderat bland annat Shy Guy Says, Bowser's Big Blast, Face Lift och Honeycomb Havoc. Hade du sedan frågat mig vilka banor jag gillat bäst, hade jag på rak arm sagt Horror Land och Woody Woods.

För att göra en kort historia ännu kortare så får jag allt detta i Mario Party Superstars, och väldigt mycket mer. Här trängs nämligen fem av de bästa spelplaner serien någonsin haft tillsammans med drygt 100 minispel som alla hör till toppskicket. Och eftersom mycket av innehållet är runt två decennier gammalt, går det sannerligen inte att klaga på mjölkning när det nu återanvänds i en Mario Party-kavalkad utan dess like.

Mario Party Superstars
Den här gången har Mario och gänget inga specialtärningar, utan alla kör på samma villkor.

För det är just vad vi får här. Mario Party kom med tiden att bli alltmer invecklade spel där utvecklarna försökte återuppfinna sig själva i en serie som egentligen inte alls krävde det. Det resulterade i betydligt fler föremål, mikrofoner, fordon och nya upplägg för hur man faktiskt vinner i dessa digitala brädspel. Nu ska sägas att jag älskar Mario Party och har så gjort ända sedan starten, men det är när jag går tillbaka till grunderna i denna nyutgåva som jag inser hur bra det faktiskt var en gång i tiden. För det var faktiskt bättre förr i detta fall.

Mario Party Superstars är nämligen fruktansvärt orättvist så till den milda grad att det ibland angränsar till förnedring. Det är också totalt oförlåtande och låter bättre spelare köra över sämre fullständigt. Mina Mario Party-sessioner har med åren kommit att bli lite tystare tillställningar, något jag trodde berodde på personlig mognad och ålder. Men i Mario Party Superstars svärs det som aldrig förr, folk vill rage-quita och förolämpningarna haglar. Och det är ju så det ska vara.

Mario Party SuperstarsMario Party Superstars
Spelplanerna är underbart kreativa och bra val av Nintendo - men de är för få.

Så vad är hemligheten? Jag får erkänna att det var länge sedan jag spelade något Mario Party till Nintendo 64, men generellt sett var de mer anpassade för en gamer-publik. Minispelen är rakbladsvassa utan flum, och flera av dem leder till nervpirr av sällan skådat slag. Dit hör bland annat ovan nämnda Shy Guy Says, där en Shy Guy viftar med en röd och en vit flagga och ditt jobb är att följa efter genom att trycka på L eller R. Men Shy Guy fintar ofta, lyfter båda och sänker en eller börjar hissa en och ångrar sig. Det leder ofelbart till spännande matcher där bara en kan vinna.

Grenarna är genomgående också mer lättbegripliga och genomtänkta. Det är därför minispel som Mecha-Marathon, Hot Rope Jump och Trap Ease Artist varit efterfrågade av fansen så länge. Även banorna är fenomenala, även om de tyvärr bara är fem till antalet. Till Nintendo 64 och Gamecube kom det nästan ett spel i serien per år och färre banor var aldrig något problem, men sedan Wii släpptes har Nintendo dragit ner på tempot avsevärt för Marios Party. Just bristen på banor ledde till att 2018 års Super Mario Party till slut pensionerades i mitt kompisgäng.

I princip alla minispel är klockrena, men det finns ett par som ändå inte är helt genomtänkta.

Nåväl, förhoppningsvis kommer någon extra bana som DLC, även om inget sådant kommunicerats. Hur som helst är banorna som ingår Peach's Birthday Cake (Mario Party), Yoshi's Tropical Island (Mario Party), Space Land (Mario Party 2), Horror Land (Mario Party 2) och Woody Woods (Mario Party 3). Samtliga av dessa skulle jag beskriva som väldigt bra och varierade, där framför allt Peach's Birthday Cake sticker ut. Att kunna plantera stjärnätande pirayaplantor längs banan lyfter anrättningen rejält och ger massor av spänning inför varje tärningsslag. Jag uppskattar även det tydligare upplägget för minispel där varje runda avslutas med just ett minispel, istället för att dessa kommer lite när som helst, som det varit senaste åren. Dessutom finns såklart möjlighet att spela minispelen separat utan spelplan för den som önskar det.

En annan grej som gör Mario Party Superstars så mycket roligare än de senaste delarna, är hur stor plats slumpen får ta. För sedan du spelat briljant och vunnit nästan alla minispel och genom fiffigt användande av supersvampar och banornas finesser lyckats samla ihop sex stjärnor och går mot en säker seger - så kliver någon på en ruta som gör att du får byta stjärnor med den som ligger sist. Med ens har någon annan fått allt du kämpat för och du hamnar ohjälpligt efter. Det här kan man fnysa åt, men det finns inget som heter en säker seger i Mario Party Superstars innan sista tärningen är kastad och minispelet är avslutat. Det blir ett slags rysk roulett där förutsättningarna här som helst kan kastas om och ett litet barn kan vinna över världens bäste gamer med lite tur.

Mario Party Superstars
Det må se beskedligt ut, men Mario Party är ofta ren ondska, på bästa tänkbara sätt.

En av de största nyheterna är att det nu finns möjlighet att spela Mario Party Superstars online. Jag anser dock att det här är ett spel som gör sig överlägset bäst lokalt. Om du spelar mot andra och stjäl alla deras stjärnor samt krossar dem i minispelen - så tror jag chansen är mikroskopisk att motståndarna kommer hänga kvar den dryga timmen en normal omgång faktiskt tar (folk orkar ju knappt spela färdigt fightingmatcher ens, där en omgång ofta tar en minut).

Av de drygt 100 minispel som finns inkluderade, är det dock ett par som låter åldern lysa igenom, där det för ofta slutar lika på grund av att det helt enkelt inte är riktigt genomtänkt, såsom i bland annat Bumper Balls. Som jag nämnde ovan tycker jag dessutom att det är för snålt med bara fem spelplaner, i synnerhet när det är remakes och inte helt nya sådana.

Mario Party Superstars
Att vinna känns märkligt prestigefullt med tanke på den stora roll slumpen trots allt spelar in.

Betyget stannar därmed på en mycket stabil åtta. Det här är det bästa Mario Party-spelet sedan Gamecube-eran och ett bevis för att det faktiskt var bättre förr, i vissa fall. Varenda omgång blir automatiskt spännande ända in i slutet, tokrolig och minnesvärd - och fungerar därmed som en förklaring till varför serien faktiskt har överlevt alla dessa år.

8 / 10
+
Närmare 100 bra minispel, klockrent urval av spelplaner, tjusigt restaurerat, ljuvlig multiplayer, fin presentation