Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Den fjärde generationens Pokémon gör comeback till Switch, och vi har kollat in om remaken erbjuder nog för att det ska kännas fräscht...

Även om jag älskade Pokémon Diamond/Pearl när det begav sig, var det med blandade känslor jag påbörjade denna remake. För sedan dessa båda klassiker ursprungligen släpptes i Europa (år 2007) har ju faktiskt det rollspelsdoftande Pokémon Sword/Shield haft premiär. Och i och med det är det svårt att tänka sig att gå tillbaka igen till de mer inrutade grunderna i den fjärde generationens fickmonster. Jag vet inte om jag längre vill äventyra med fickmonster utan Wild Area, riktigt onlinestöd och framför allt raider.

Jag tror att Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl i synnerhet är remakes anpassade för oss som har minnen av svunna tider och faktiskt var med när det begav sig. Att ha sett det hyperprimitiva originalet, vars största nyhet var att det spelades på två skärmar i och med Nintendo DS, gör det såklart roligare att få återuppleva Sinnoh-regionen och se hur allt har utvecklats nu när det finns betydligt mer digitala hästkrafter att tillgå, samt framför allt en större och bättre skärm.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl
Grafiskt är det rejält uppdaterat, även om Sinnoh-regionen fortfarande går att känna igen.

Sinnoh-regionen baseras som bekant på japanska ön Hokkaido, vilket är att betrakta som Japans eget Norrland. Det får till följd att vi här får ett lite bergigare, kargare och snöigare äventyr än i andra delar av serien, och med tanke på säsongen och det faktum att vi har närmare 20 minusgrader i Jämtland - så känns det rätt passande. Människorna som bor här är dessutom väldigt roligare och många har sköna one-liners att bjuda på samt att skurkarna i Team Galactic är bland seriens allra bästa.

Sedan jag valt mitt fickmonster att starta äventyret med, slår det mig att det utvecklarna framför allt tycks ha fokuserat på är att modernisera grafik och menyer. Spelvärlden är väldigt välbekant och dess gameplay är i stora drag ungefär som jag minns det. Det betyder i stora drag en välstrukturerad värld med god miljövariation att utforska, fylld av slingrande vägar, HM att hitta och såklart legendariska Pokémon. I grund och botten är det klassisk Pokémon vi snackar om här, egentligen kliniskt befriad från nyheter, vilket dock inte är något egentligt negativt när det fortfarande är underhållande.

Under den nya ytan, döljer sig ett lite för gammalt spel för sitt eget bästa.

En del nyheter från Pokémon Sword/Shield har dessutom fått följa med, vilket härligt nog omfattar EXP Share. Det betyder i klartext att du levlar upp alla de fickmonster du har med dig, även om de inte aktivt bidrar till striderna. Det är en otrolig "quality of life"-förbättring och gör det möjligt att få fason på sin Magikarp utan att gå igenom allt trubbel från originalversionerna. Här slipper vi dessutom originalets touch-funktioner, vilket är värt att nämna. Det finns även enklare onlinefunktioner så du kan visa upp det du åstadkommit för dina vänner samt The Grand Underground som är ett slags avskalad motsvarighet till Wild Area.

Som vanligt när det gäller Nintendos egna och utgivna titlar är Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl otroligt genomarbetat. Allt från teknik till design känns hårt sammanknutet och fungerar väldigt bra, och att det är en tvättäkta remake snarare än en remaster råder det ingen som helst tvekan om. Guldstjärna dessutom till det genomarbetade soundtracket så får mig att humma med som ett fån medan jag utökar mitt Pokédex med den ena fickillbattingen efter den andra.

Remaken borde ha fått mer kärlek.

Men ändå, jag har svårt att skaka av mig känslan av att det här är en remake som hade behövt moderniseras mycket mer. Jag tror att jag hade uppskattat detta mer innan Pokémon Sword/Shield släpptes, men nu blir det helt enkelt svårt att gå tillbaka, och ny grafik kan inte dölja det faktum att hela äventyret är oerhört statiskt och att jag egentligen inte väljer någonting. The Grand Underground blir tyvärr heller aldrig mer än en sämre version av Wild Area, och det finns liksom ingen riktig mening med att harva på där.

Om du inte har en relation till Pokémon Diamond/Pearl, har jag tyvärr svårt att ärligt rekommendera dig att skaffa denna remake. Det går inte att bara peka på att det baseras på ett gammalt spel och låta det ursäkta att det inte håller dagens standard, det är sådant som måste fixas med en remake. Se bara på ett styltigt och halvt ospelbart äventyr som Resident Evil 2, vars remake tog konceptet till helt nya höjder. Om du däremot varit i Sinnoh-regionen förr och vill uppleva dina minnen - så tror jag du är helt rätt målgrupp.

6 / 10
+
Rejält förbättrad grafik och musik, smidigare spelsystem, Sinnoh-regionen är den bästa