Wanderer

Wanderer

Måns har rest genom tid och rum för att hitta ett ambitiöst VR-äventyr som slår det mesta i genren just nu...

PSVR 2 har precis utannonserats och lovar både guld och gröna skogar med sin högre upplösning och ett bredare synfält och det kommer förstås också att ersätta föregångaren inom en snar framtid men än finns det liv i gamla Bettan. Trotjänaren som har varit med sedan 2016 har dock ofta fått stå i skuggan när det kommer till de där stora titlarna. De som klockar in på tio timmar plus, kan ståta med ljuvlig grafik, en djup story och immersion men Wanderer sätter en check i alla de där boxarna och levererar en upplevelse värd varenda krona. Ett escape room-spel fyllt av utmanande pussel men samtidigt en actionfylld tidsresa där variation och kreativitet har fått fritt spelrum.

WandererWanderer
Ett postapokalyptiskt Boston ser fantastiskt ut i VR.

Vi inleder dock i Boston, i ett framtida Boston där Charles River har tagit över gatorna och fyllt dem med vatten. Längs husväggarna kryper slingerrankor och rostiga bilar ligger överallt. Ett flygplan har störtat i floden och hindrar min framfart. Efter en kort introduktion i ett laboratorium är det här jag tar mina riktiga första stapplande steg. Jag stannar upp för en stund och bara insuper atmosfären för inte sedan Last of Us har en postapokalyptisk storstad sett så olycksbådande vacker ut och det är uppenbart att utvecklaren också har tagit sin inspiration just från Naughty Dogs monumentala succé. Här finns tegelhusen, plåten, vattentornet, skyltarna och de övergivna kontoren. Här hittar vi naturen som har tagit över och den påträngande känslan av ensamhet. Jag slåss mot krokodiler, balanserar på plankor, klättrar längs smala avsatser och kryper in genom fönster. Längs vägen plockar jag upp mängder av föremål. De flesta helt utan bäring för berättelsen medan andra sakta men säkert avslöjar gåtan kring vem jag egentligen är och varför jag är här. Jag har ett uppdrag, att hitta min farfars gamla tillhåll och därmed också hans snackiga klocka, Samuel. Sam är nödvändig för att kunna hoppa mellan olika eror och platser för att kunna lösa pussel och hitta ledtrådar som hela tiden för berättelsen framåt.

Wanderer
Samuel är min trogna men inte alltid pålitliga vapenbärare i detta spännande äventyr.

Väl på min vrist fungerar detta interaktiva och mustaschprydda ur som min trogna assistent. Han kan hjälpa mig om jag kör fast, hålla koll på min utrustning och framför allt tillåta mig att besöka platser som månen, ett Tyskland i krigstid, forntida civilisationer och han kan till och med sätta mig bakom trumsetet på en rockscen. Hela tiden försöker en rymdpolisstyrka stoppa min framfart då tidsresande inte ses med blida ögon av myndigheterna. Det gör att det inte bara blir ännu ett spel som kretsar kring ren problemlösning utan en skön balans mellan gåtor och väpnad konflikt och ambitiösa storydrivna singleplayer-spel i VR är inget vi är direkt bortskämda med så här fyller Wanderer ett stort tomrum.

Wanderer
Gåtorna är utmanande, varierade och välgjorda rakt igenom.

Det är mycket att hantera i Wanderer och det gäller verkligen att veta var man har valt att placera sin utrustning då man inte kan bära med sig allt och rätt vad det är så behöver man ett visst föremål för att kunna lösa ett problem. Samuel kan visserligen uppgraderas för att kunna hålla fler prylar men med tanke på hur mycket det finns att interagera med och dess användbarhet inte alltid är helt tydlig vid en första anblick så är det oundvikligt. Man är tvungen att återvända då och då för att hämta något på en helt annan plats. Spelet håller mig inte heller i handen, jag är oftast tvungen att själv räkna ut vad det är jag behöver göra, på gott och ont. Ibland kan Sam ge mig ett användbart tips, andra gånger lurar han iväg mig på en fruktlös jakt på helt fel ställe och det är synd för Samuel är på många sätt den perfekta kompanjonen men hans kompass tenderar tyvärr att vara felkalibrerad frustrerande ofta. En gång irrade jag runt och tappade nästan en timma baserad på dålig information. Det är dock inte det största problemet med Wanderer.

Wanderer
Att sitta bakom trummorna med en jublande publik är en mäktig upplevelse.

Det är dags att inse det nu en gång för alla, Move-kontrollerna har gjort sitt. De fungerar utmärkt i rail shooters och rytmbaserade spel men de är inte anpassade för den här typen av komplexitet. Det blir för oprecist och klumpigt. Händer som krockar med varandra, rotation av objekt som är onödigt stökiga och att balansera på smala avsatser blir en orimligt svår uppgift. Visst finns möjligheten att byta till förflyttning via teleportering men för egen del förtar det känslan i gameplay alltför mycket. Här är förmodligen PC-versionen med ett Oculus Quest 2 betydligt bättre.

Det finns också en hel del buggar som kan ställa till det rejält. Det är väl en sak att man fastnar i väggar och föremål inte går att plocka upp vid första försöket men när det hindrar mig från att lösa ett pussel eller får mig dödad trots att det inte är mitt fel så går topplocket. Då lägger jag ifrån mig spelet, är sur en stund och spelar något annat men så kommer suget igen. Jag vill tillbaka in i Wanderer, se vad som finns att se, klia mig i huvudet över en intrikat utmaning, njuta av fantastiska vyer, höra det bombastiska soundtracket och känna triumfen över att överbrygga ännu en stimulerande uppgift. Jag vill vrida på rattar, dra i spakar och placera föremål på rätt plats och känna mig som ett geni. Som när jag spelade The Room eller Myst när det begav sig. Det är en känsla som inte kan beskrivas i ord, den måste upplevas och det är här Wanderer verkligen skiner. Det är en oslipad diamant som trots att den är något grov i kanterna ändå är något av det finaste jag har sett i genren.

8 / 10
+
Supersnyggt, grym story med bra röstskådespelare, engagerande problemlösning, över tio timmars speltid som aldrig blir repetitivt.