UFC Mobile 2

UFC Mobile 2

Mixed martial arts-världen blev precis lite sämre i och med premiären av årets hittills näst sämsta spel. Hur UFC kan tillåta EA att släppa sån här skit övergår vårt förstånd...

300+ UFC-galor och över 2500 matcher - Har jag kikat på, genom åren. Detta inkluderar tre stycken live-event i Las Vegas samt ett par hundra timmar tillsammans med diverse UFC-spel genom åren. Jag älskar mixed martial arts i allmänhet och UFC i synnerhet och drömmer regelbundet om ett riktigt bra spel baserat på världens främsta MMA-organisation. För det ska absolut sägas... EA Sports senaste fyra utgåvor har verkligen inte varit spelen som sporten förtjänar och jag har tröttnat lika snabbt på samtliga. Inget av dem har dock varit genomgående uselt som UFC Mobile 2 verkligen är. Faktum är att jag nog inte spelat något sämre än det här på över två år.

UFC Mobile 2
In kommer någon slags parodi på Conor, som via hopplöst slapp dialog förolämpar allt och alla.

UFC Mobile 2 är naturligtvis uppföljaren till UFC Mobile och en slags minkigt pytteliten, nedskalat korkad mikroversion av EA Sports UFC 4. Det handlar inte om mixed martial arts dock, eftersom markfighting-aspekten plockats bort, detta för att kunna spara tid, pengar och för att kunna bygga det mest själlöst innehållslösa, spelmässigt slöa, slappa, värdelösa sportspel som jag skådat på år och dag. Allt inleds med matchen mellan mellanviktsmästaren Kamaru Usman och Jorge Masvidal där vi får kontrollera Usman, som vinner enkelt genom att jag som spelar duttar lite godtyckligt på Iphone 13-skärmen med fingrarna. Efter det snurrar perspektivet runt och jag får i uppdrag att styra Jorge Masvidal, istället. Besegrad, förödmjukad letar sig Masvidal till Kevin Gastelums "training camp" för att lära sig nya saker. En idé som hade kunnat fungera om EA hade brytt sig om sin egen produkt.

UFC Mobile 2
Mikroköpen är huvudsaken i detta skräpspel.

Om det hade varit så att Usman hade vunnit över Masvidal tack vare överlägsen jabb och genom att hota med överlägsen brottning för att sen kunna träffa hårdare och oftare (som det såg ut i deras verkliga match) hade det kunnat bli bra. Om det sen hade varit så att man byggt ett par namnstarka, riktiga gym i spelet och att man tillsammans med Gastelum fick träna under striking-legenden Rafael Cordeiro på Kings MMA (före detta Chute-Box), hade det kunnat fungera. Kanske. Nu finns ingenting av det där med. Alla fighters är baserade på samma karaktärsmodell, minus hudfärg och frisyr ser alla identiska ut och alla rör sig och slår på samma sätt och allt som sker "bakom kulisserna" visas enbart upp i form av en eller två meningslösa textskyltar. Det är så slappt, det här. Så värdelöst genomfört att man inte kan göra annat än att skratta.

UFC Mobile 2
Detta är en skymf mot UFC.

Spelar hör du genom att dra fingret mot din motståndare, från din motståndare (för att försvara dig) eller uppåt,. på skärmen (för att nyttja de "hårda" attackerna). Träffar man med tre slag på rad fylls en supermätar-grunka som gör att man kan nyttja en specialattack som oftast inte har något att göra med den fightern man styr. Masvidal, vars specialitet är knivskarp boxning, har exempelvis en slags Sagat-liknande clinch-attack på sin superknapp där han på Muay Thai-premisser låser motståndarens nacke med ett skräddargrepp och sen hoppar in knän mot pannbenet. Hade man från EA:s sida velat skapa någon slags rättvis bild av samtliga inkluderade fighters och deras "specialiteter" här, så hade det varit enkelt att låta Jorge backa och sen hoppa in sitt Ben Askren-knä här, istället. Men icke. Det hade tagit för lång tid, mest troligt. Kostat för mycket pengar.

UFC Mobile 2
Slåss gör du genom att dutta lite godtyckligt med fingrarna på skärmen men i grunden spelar sig UFC Mobile 2 helt själv.

Och apropå pengar är det här spelet dränkt (!) i mikrotransaktioner. Menysystem och presentationen i stort är centrerad kring 60 000 olika ikoner, vinjetter, knappar, textrader och manér för att förvirra mig som spelare. Mitt i allt ligger det saftiga högar med guldmynt som jag kan köpa loss för riktiga pengar och därmed få tillgång till låsta fighters som Rose Namajunas, Conor McGregor och Israel Adesanya. Tillkommer gör ful grafik som ser sådär plastigt stel ut, grundläggande animationsarbete, hopplös musik och spelmekanik som är så nära "självspelande - automatisk" som man kan komma. EA... Ni borde verkligen skämmas.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+