Gibbon: Beyond the Trees

Gibbon: Beyond the Trees

Folket bakom det alldeles utomordentligt minnesvärda äventyret Old Man's Journey slår tillbaka med ett gripande äventyr om den utrotningshotade Gibbon-apan...

Jag älskade Broken Rules förra spel Old Man's Journey. Ett sällsynt atmosfäriskt, gripande litet indieprojekt som rörde sig i utkanten på äventyrsgenren och berättade en historia med oförskämt små medel, om livet, döden, sorg och om kärlek. Nu är den lilla indiestudion tillbaka med ett nytt Iphone-äventyr vid namn Gibbon: Beyond the Trees, där vi axlar rollen som ljusrosa Gibbon-apa.

Gibbon: Beyond the Trees
Det börjar så vackert och knallgrönt.

Gibbonerna är en utrotningshotad art och världsnaturfonden skriver så sent som förra månaden att de beräknar att det endast finnes cirka 30 stycken apor kvar på hela planeten. Gibbon-apan lever exklusivt på Hainan-halvön utanför Kina och har under de senaste 20 åren hotats av utrotning på grund av miljöförstöring, skövling, naturkatastrofer och tjuvjakt och med det här spelet vill Broken Rules göra oss alla uppmärksamma på att vi är på god väg att utrota ytterligare en art från vår planet.

Gibbon: Beyond the Trees
Dagen blir till natt och allt handlar om timing.

Gibbon: Beyond the Trees börjar uppe bland träden i den tjusigaste skogen jag skådat på år och dag, och genom ett par korta introduktionssekunder får vi stifta bekantskap med en Gibbon-mamma, hennes nyfödda samt äldre dotter, som spelaren alltså axlar rollen över. Spelmekaniken är supersimpel men kräver mycket träning för att verkligen bemästra När jag håller ned båda tummarna på skärmen springer min apa. Om jag släpper båda tummarna hoppar hon och om jag i luften sätter höger tumme mot skärmens nederkant grabbar min apa automatiskt tag i närmaste gren eller lian för att sedan svinga sig vidare tills dess att jag släpper upp tummen, igen. Det handlar om att hålla ned knappen tillräckligt länge för att apan inte ska tappa taget och falla till marken, men inte för länge eftersom man då tappar fart och därmed inte kan hoppa till nästa träd, eller gren. Allting handlar om rytm och timing och det tog mig säkert 35 minuter innan jag på riktigt fått grepp om svingar-mekaniken här, som påminner om allt från Marvel's Spider-Man till Bionic Commando.

Gibbon: Beyond the TreesGibbon: Beyond the Trees
Designen är verkligen alldeles fantastiskt snygg.

Under den första halvtimmen svingar jag mig genom prunkande gröna, ursköna regnskogsmiljöer som swischar förbi i rasande takt medan den följande halvtimmen präglas av miljöförstörelse, och eld. I bakgrunden blottas grävskopor och byggarbetsplatser, det brinner i träden och min apa bränner sig själv till döds om hon råkar nudda mark. Tempot höjs inte men intensiteten gör det med tanke på omgivningarna och utan tal, text eller mellansekvenser lyckas Gibbon bli gripande, väldigt kvickt. På samma sätt som med det alldeles utomordentliga Old Man's Journey berättar Broken Rules en historia genom gameplay och genom sina oförskämt väldesignade miljöer och den halvtimmen som sen följer, är direkt hjärteskärande.

Gibbon: Beyond the Trees
Det brinner i träden och grävskoporna skövlar regnskogen...

Efter sekvenserna med eld och grävskoporna som skövlar regnskogen kommer man till områden där människan bor och där träden avverkats och gjorts till virke. Min Gibbon har ingenstans att greppa eller ingenting att använda för att svinga sig fram, vilket gör att man som spelare tvingas kasta sig mellan strömförande elledningar. Medan detta sker dyker tjuvjägare upp som skjuter mot aporna och det handlar här om att inte tappa fart, inte tappa höjd, för då blir man skjuten och dör.

Gibbon: Beyond the Trees är inte särskilt långt. Det tar slut på en timme ungefär men det gör inget. Eller det räcker, snarare. Under den tiden har man som spelare flugit genom mängder av ursnygga miljöer som alla berättat en story som griper tag, och sätter spår. Jag vet saker om Gibbonerna nu som jag inte visste i förrgår och jag har passat på att läsa lite om arten och det faktum att vi alla måste hjälpas åt för att bevara den. På så sätt är Broken Rules senaste Iphone-äventyr ett mycket lyckat sådant som sprider ett vettigt, viktigt budskap utan att köra ned det i halsen på den som spelar.

8 / 10
+
Mekaniskt utmanande trots sin banal enkelhet, urläcker design, fantastisk musik, fint budskap