Kirby and the Forgotten Land

Kirby and the Forgotten Land

Kirby siktar återigen mot stjärnorna, och med det nya Switch-äventyret Kirby and the Forgotten Land når den rosa ballongen en bra bit på vägen.

Med över 30 titlar under bältet sedan 1992 är det svårt att kalla Kirby för underskattad och okänd. Masahiro Sakarias älskade rosa boll har nämligen varit ett älskat inslag i Nintendos spel-maskineri under hela tre decennier, men trots sin popularitet har man ofta fått se sig omsprungen när det kommer till att leverera toppklassig plattforms-briljans. För i kontrast med utgivarens andra serier (framför allt Mario och Donkey Kong) är det uppenbart att Kirby har fått spela andrafiol, och Kirbys egna äventyr har sällan nått lika högt som ovannämnda maskotars mästerverk om vi ser till lovord och recensioner. Med nya given Kirby and the Forgotten Land försöker dock Hal Laboratory på nytt slå sig in bland de "stora pojkarna" och med ett stort fokus på tempo, lekfullhet och spelglädje gör man mycket rätt i denna färgglada Switch-pärla.

Kirby and the Forgotten Land
Världen är inte jättestor, men den är mysig och trevlig att besöka.

Redan från start slängs du snabbt in i smeten, och det är tydligt att man inte vill ödsla någon tid med att måla upp alltför invecklade berättelser eller avancerade mellansekvenser. Det går liksom inte många sekunder från det att du startat spelet till det att du är i full färd med att hoppa, springa och slå din väg fram mot ditt mål, och i en värld fylld av långdragna inledningar och tutorials så uppskattar jag drivet man satsar helhjärtat på här. Fokus ligger sedan som vanligt vid plattforms-genren, men likt tidigare blandas det även in lättare actionmoment och äventyrligt utforskande. Nivåerna är förvisso tämligen små att utforska om man jämför med giganter som Super Mario Odyssey, men ju längre man kommer i storyn desto mer liv och hemligheter lyckas man klämma in på de relativt begränsade slagfälten.

Kirby and the Forgotten Land
Flera bossar står mellan dig och eftertexterna, och många är dessutom väldesignade sett till utseende och spelmekanik.

Det estetiska är sedan väldigt klassiskt om man ser till Kirby-följetongen överlag, och den barnvänliga framtoningen gör sig väl på den lilla Switch-skärmen där klara färger tampas med charmerande, om än simpel, monster-design. Variationen matchar därtill spelets rappa tempo, och ena stunden får vi besöka förfallna köpcenter för att i nästa svalka oss på soliga stränder bland badbollar och tropiska palmer. Man har även lyckats göra banorna väldigt kompakta, och de flesta går att klara från allt mellan 3 till 10 minuter beroende på ens skicklighet och hur mycket man vill söka efter skattgömmor och hemliga passager. Du kan således plocka upp Kirby and the Forgotten Land precis när som helst, och oavsett om du har tio minuter att döda eller en timma så finns här en spelglädje som passar.

Bortsett från huvud-nivåerna så tillkommer förövrigt extra utmaningar där man med en specifikt förmåga ska klara av ett tidspressat pussel. Dessa banor är förmodligen de mest krävande spelet har att erbjuda, och vill du klara allt inom den bestämda tidsgränsen så får du hålla tungan rätt i mun och fingrarna på rätt knapp vid rätt tid. Nöjer du dig däremot bara med att köra igenom dessa utmaningar utan förstapriset i siktet så är kraven givetvis betydligt lättare, men du missar såklart belöningen som tillkommer för de som pressar sina fingerfärdighet till max.

Kirby and the Forgotten Land
Du kan samla olika troféer under resans gång, och vill man hitta alla kan en extra genomspelning eller två vara på sin plats.

Just belöningarna består sedan ofta av mynt och stjärnor, och dessa kan du i förlängningen använda för att uppgradera dina förmågor till nya och kraftfullare varianter. Om du gillar att använda Kirbys svärd-kostym kan du till exempel göra den starkare med rätt tillgångar, och föredrar du att kasta bomber eller spruta eld så kan du lägga dina besparingar på dessa paltor istället. Allt detta sker sedan inuti byn Waddle Dee Village som agerar spelets hubb-värld, och ju mer så kallade "waddles" du lyckas befria desto mer hus, invånare och butiker öppnas upp i det lilla samhället. I byn finns det dessutom mindre sidospår att utforska, och även om mini-spelet som låter dig agera servitör på den lokala restaurangen inte lär gå till historien som något spelmässigt mästerverk så erbjuder den en trevlig paus för de som suktar efter enklare utmaningar utanför huvudäventyret.

Kirby and the Forgotten Land
Nya förmågan "Mouthful" erbjuder unika spelmöjligheter.

En av de stora nyheterna i Kirby and the Forgotten Land är att vår rosa lilla hjälte numera kan inhalera objekt som egentligen är alldeles för stora. Vi snackar om allt från glidflygplan till bilar och bergochdalbanor, och när detta sker kan man styra dessa föremål efter eget tycke och smak. Detta öppnar givetvis upp för unika spelmoment, och dessa föremål kan antingen addera speciella tillvägagångssätt när det vankas pussellösning eller tillåta en att köra sin modifierade Mini Cooper-kärra så fort man kan på en utstakad bana. Dessa tillfällen tillför återigen till den stora variationen, och att bryta upp traditionellt plattformande med mer säregna spelpassager är något som gynnar helhetskänslan på ett positivt sätt.

Snackar vi sedan presentation så är det givetvis inget grafiskt under vi pratar om här. Spelet är dock snyggt i sin stilistiska enkelhet och i det bärbara läget gör sig spelet förmodligen allra bäst då det annars kan se lite lågupplöst ut på sina ställen när det målas upp på en större TV-skärm. Musiken är dock väldigt bra, och det finns ett par låtar som frammanar ett terapeutiskt lugn samtidigt som andra dängor får såväl fötter som tår att vagga medryckande till melodin.

Kirby and the Forgotten Land
I spelets Colosseum-läge kan man testa sina färdigheter för att vinna stora priser.

Kirby and the Forgotten Land är slutligen en underhållande mumsbit som är bakad med lika delar kärlek som värme. För en yngre publik finns här förmodligen allra mest att hämta, men även för de äldre vankas det utmaningar som får en att vilja återvända för ytterligare ett försök. Jämfört med Mario och Donkey Kong har visserligen Kirby fortfarande en väg att vandra för att nå de allra högsta nuffrorna på betygsstegen, men om du har en Switch och är sugen på något lättsamt med starka sommarkänslor så finns de få spel som man kan rekommendera starkare för stunden.

Kirby and the Forgotten Land
Lekfullheten är på topp genom hela äventyret.
7 / 10