King Arthur: Knight's Tale

King Arthur: Knight's Tale

Skrivbordsgeneralen Patrik har utforskat antika ruiner, deltagit i blodsritualer, byggt upp Camelot och format ett nytt riddarna av det runda bordet som Sir Mordred. Allt för att besegra Kung Arthur en gång för alla i denna mörka tolkning av hans legend...

En av de mest kända engelska legenderna har blivit ett actionrollspel med rogue-light element. Berättelsen om Kung Arthur har återskapats i en fantastiskt trogen återgivning. Det börjar som alla bra sagor med att den magiska ön Avalon sjunkit in i ett dödsmörker av skelett, zombies, bränder, våld mot människor och oreda av banditer. Strax före detta hade Kung Arthur's fartyg exploderat i en gigantisk magisk katastrof. I ren nöd försöker den fagra damen i sjön att återuppväcka honom vilket resulterar i en demonisk manifestation som liknar något närmare Voldemort med sina horrokrux än den nobla kungen. En vandrande odöd som förgör allt i sin väg. Du intar rollen som den nu döda men snart återuppväckta ärkefienden och tyrannen Sir Mordred. Hans syfte blir att förgöra denna nya Arthur, en rival som numera är en ej levande demonisk varelse.

Tyrannen en gång en riddare och senare en bitter rival har fått i uppdrag att döda något värre än sig själv. Din första uppgift är att försöka ta reda på varför du lever igen och sedan återskapa din variant på riddarna av det runda bordet. Du kanske tänker att du glömt bort ett par kapitel om Arthur men så är inte fallet. Detta precis som tidigare titlar i universumet är en friare tolkning av legenderna och en nyskapad berättelse runt karaktärerna. Spelet är inom samma universum som både King Arthur: The Role Playing Wargame 1 och 2. De lånade inslag från Total War och Heroes of Might and Magic med lite textäventyrande. Båda utvecklades av samma utvecklare Neocore Games.

King Arthur: Knight's Tale
Sir Mordred har aldrig haft ett så stiligt skägg.

Jag hade noll förväntningar och fick en rejäl överraskning av min tid med denna titel. Det dryper av mörker, ondska och karaktär. Designen är mycket passande för universumet och hela användargränssnittet för tankarna tillbaka till titlar som Diablo 2. Jag tänker väldigt mycket på de överdesignade användargränssnitten från 90-talet och 2000-talet. Det är fina detaljer och inramningar i användargränssnittet som skänker inlevelse och visar på passion från utvecklarna. Musiken är en mörkare folkmusik som drar inspiration från äldre keltisk folkmusik med mycket bas i botten. Det är en spännande men stämningsfull musik, som tillsammans med designen formar upplevelsens egna identitet.

King Arthur Knight's Tale är spelmässigt väldigt beroendeframkallande. Du får snabbt kontroll över fästningen Camelot som är i ruiner. Katastrofen är märkbar och tidigare ädla karaktärer har blivit både skruvade och ute för att lösa problemen på sitt sätt. Det är från denna fästning du skickar dina riddare och dig själv på uppdrag (du kan maximalt skicka fyra åt gången). Uppdragen är som små isolerade sagor ofta med en känd eller mindre känd riddare du kan rekrytera. Ett uppdrag ber dig att försöka undsätta Sir Ector som uppfostrade Arthur från ung ålder och han var även far till Sir Kay en annan riddare du möter. Båda har lite roande dialog med varandra under äventyrets gång. De leker verkligen med karaktärernas personlighet en aning. Hur dessa påverkas av utifrån deras perspektiv jordens undergång. Även om alla äventyr inte ger dig en riddare att rekrytera till en annan stapel av upplevelsen nämligen striderna är dessa uppdrag viktiga. De belönar dig med resurser och belöningspoäng för att öka i nivå och välja nya färdigheter. Striderna fungerar som XCOM på många sätt. Du flyttar dina karaktärer över kvadrater, använder specialförmågor, positionerar och slår ut fienderna.

Striderna inklusive valen du fattar i dialoger avgör hur mycket hälsa dina riddare kommer tillbaka med. Är de skadade kan de behöva vänta flera omgångar i sjukhuset eller ta bort skador i katedralen. Du har skrin i uppdragen, salvor eller eldar att vila dig vid som kan ge dig tillbaka lite hälsa. Varje omgång representeras av ett uppdrag och du har begränsade platser för antalet riddare du kan ha. Du måste placera all utrustning i denna fas du kan nämligen inte utrusta riddarna under uppdragen. Detta medför att du ibland får ta med dig skadade riddare på uppdrag. Dör dina krigare under ett uppdrag är de döda för gott. Oavsett om de är kända personer eller inte. Då läggs det under fästningen i kistor. Det finns bara ett fåtal karaktärer som inte får dö. Skulle det ske får du ladda en sparfil ett exempel är protagonisten. Trots det måste du utföra uppdrag. Genom uppdragen fortsätter du berättelsen, får resurser att bygga upp stadens byggnader och uppgradera dessa.

King Arthur: Knight's Tale
Sir Balin visade sig vara en otroligt användbar karaktär i min kampanj. Sårbar men bra på att slå ut bågskyttar med hög mobilitet och teleporteringsförmågor tack vare ringar.

Utan att gå in för mycket på dessa uppdrag så tycker jag att de flesta uppdragen har ett värde. Inte bara för berättelsen utan för att få ett bättre grepp om detta universum och dess karaktärer. En annan viktig aspekt är såklart de två resurserna guld och byggmaterial. Däremot är uppgraderingarna lite väl kostsamma kan jag tycka. Tanken är att du inte ska ha råd med allt på en gång eller ens mot slutet. Att snabba upp läkeprocesser eller ta vissa beslut i själva uppdragen kostar vilket skapar svåra beslut och prioriteringar. Även händelser där du tar beslut kan kosta resurser eller lojalitet. Sistnämnda är viktig för dina val spelar roll. Precis som i strategispelen som föregick detta har du ett moralsystem i fyra bitar som bidrar till att avgöra vilka riddare som följer dig eller inte. De har också en individuell lojalitet du kan förändra vilket kan leda till att de lämnar eller förråder dig. Systemet för vilken person du är avgör hur Sir Mordred formas som karaktär. Är han tyrannen han alltid varit, eller kanske vill du att han är god och kristen kontra att han bejakar paganism eller den äldre tron. Beroende på var du hamnar i detta spektrum öppnar det upp karaktärer för rekrytering, unika bonusar och hur dina riddare bemöter dig i dialog. Du kan vara neutral men då missar du bonusarna och karaktärer som Sir Lancelot.

Detta är en mörk berättelse om en ganska obehaglig skurk som mot sin vilja blir sagans protagonist och ska förgöra en ännu värre ondska. Under resans gång avgör du vem du är eller kan vara. Du har möjligheten att forma din karaktär åt det goda hållet men världen förblir väldigt dyster och grå. Alla goda resultat är inte snälla i den bemärkelsen. Berättelserna under resans gång inkluderar huvuduppdrag och sidospår vilka inte alltid har glada slut. Det är just detta jag gillar med spelet. Det är salig blandning av folktro, myter, legender, genrer och annat i en mixer som roar kungligt. Det är någorlunda komplext med många lager av spelmässiga system. Lite mer rättfram än exempelvis det nyligen släppta Warhammer 40,000: Chaosgate-Daemonhunters. Ironin är att riddarna i detta spel tål mer stryk än Grey Knight's i det spelet.

King Arthur: Knight's Tale
Trädet som visar vem du är religiöst och ideologiskt som ledare.

Svårighetsgraden är också bra balanserad runt att utmana utan att bestraffa för hårt. Du kan såklart välja efter egen förmåga och jag tycker att de är nivåmässigt distinkta. Underskatta däremot inte sårbarheten över tid hos dina riddare. Även om de tål stryk och delar ut massiv skada är de inte oslagbara. Det märks tydligast under mittenpartiet av spelet. Gillar du ett utmanande mörkt äventyr med rollspelsinslag och en spännande premiss runt legenden om Kung Arthur kan detta vara för dig. Det har några skavanker som enstaka buggar och lite simpelt nivåträd för riddarna även om alla har någon enstaka unik förmåga oavsett klass. Svårighetsgraden kan då och då vara lite som i japanska rollspel att du möter ett supersvårt uppdrag från ingenstans. Trots att du förbereder med informationen om fienderna inför uppdraget och väljer rätt riddare för uppdraget.

Även om Knight's Tale inte är deras första tolkning av legenden är detta deras mest polerade. Jag gillade den visuella designen i stora drag från föregångaren och den är tillbaka. Det enda jag riktigt saknar är berättaren som läste alla textäventyr i föregångarna. Denna gång är det Alex Warner som är rösten bakom Sir Mordred vilken berättar och läser nästan all text. Rösten är perfekt för karaktären men jag kan ändå sakna den där raspiga rösten från föregångarna. En annan liten miss är bristen på musik. Flera av styckena är fantastiska men jag hade önskat lite mer variation. Mer övergripande är datorn rolig att strida mot, valen många och roande. Jag gillar också att nästan alla stora karaktärer är med och har egna biografier man kan läsa. Deras berättelser, personligheter och förändringar är alla välskrivna som följd av hur världen blivit.

King Arthur: Knight's Tale
Striderna är klassiska omgångsbaserade affärer som roar stort med bra djup.

Det finns väldigt lite att kritisera och jag tror att studion äntligen hittat rätt med ett passande recept. Även dualiteten mellan kristendomen och paganismen hanteras väl. Jag kan sakna stora arméer av drakar, monster och riddare men samtidigt är detta minst lika roande. En varningens ord. Det finns inte ett tillräckligt bra träningsläge för nybörjare. Detta skapar en lite brant inlärningskurva om man är helt ny till denna form av spel. Det finns såklart brister i berättandet och att miljöerna är lite gråbruna inledningsvis. Det är få och helheten är så pass bra att jag inte brydde mig i dessa. De tidigare spelen kunde inte tävla med sina konkurrenter det kan däremot detta. Jag tror att oavsett om du gillar XCOM, Darkest Dungeon och rollspel finns det något här att uppskatta. Förmodligen har du som läser inte ens hört talas om denna utvecklare eller deras spel men detta var något alldeles speciellt som imponerade och roade mig. Det har lite taggiga kanter fortfarande men kan du se förbi dessa och är intresserad i deras tolkning av legenderna om Arthur kan du inte gå fel. Du får såklart stå ut med att de tolkar dessa väldigt fritt bitvis men det är en bit av charmen.

King Arthur: Knight's Tale
Runda bordet innehåller inte så många stolar i början utan det tar tid. Du kan också låsa upp massor med andra byggnader och saker i Camelot för ett pris.
8 / 10