Warped Kart Racers

Warped Kart Racers

Ännu en i raden av ogenerade Mario Kart-kopior som den här gången fyllts till brädden av figurer från Family Guy och King of the Hill... Hegevall har delat ut betyg

Det finns gott om Mario Kart-kloner på marknaden, det vet vi alla. Till våra mobiltelefoner finns det så pass många att jag inte orkar räkna dem och de allra flesta som jag har testat har varit genuint usla. Slapp spelbarhet, usel fartkänsla, trista banor och fantasilösa power-ups brukar vara ganska talande för denna subgenre och det var lite så jag trodde att nysläppta Apple Arcade-spelet Warped Kart Racers från Fox Interactive (som idag ägs av Disney) skulle kännas.

Warped Kart Racers
Grafiken är snygg och välgjord och touch-kontrollerna fungerar bra.

Det här spelet är en ogenerad Mario Kart-ripoff med allt vad det innebär, där vi kontrollerar 20 olika karaktärer från de älskade Fox-serierna American Dad, Family Guy, King of the Hill samt Solar Opposites. Peter Griffin från Family Guy finns med, såklart, liksom Hank Hill från Kinf of the Hill. Stan Smith från American Dad och Terry från Solar Opposites, bara för att nämna några. 16 olika banor där inspiration i designarbetet naturligtvis hämtats från de fyra TV-serierna finns tillgängligt och indelat i fyra olika "tiers" och mycket handlar om att tjäna in vinstpoäng och med den uppgradera sin favoritkaraktär. Eftersom det är släppt till Apple Arcade (exklusivt) som kostar 55 kronor per månad i prenumerationsavgift är det lyckligtvis befriat från allt vad mikrotransaktioner heter och är mer upplagt som ett klassiskt karting-spel utan allt modernt gorm som lootlådor med mera.

Warped Kart Racers
Det finns traditionell racing och "Battle", precis som i Mario Kart.

Det första som slog mig när jag drog igång Warped Kart Racers är hur bra spelkontrollen känns. Körkänslan är lysande och utmaningen i att lära sig åka på sladd genom hela banorna utan att krascha in i barriärerna, är väl utformad. Precis som i Mario Kart 8 handlar det om att snedställa karten, trycka in drift-knappen och sen placera sig rätt i själva sladden för att träffa kurvans apex perfekt och när däcken då börjar glöda, släppa drift-knappen och avnjuta en ordentlig turbokick. Detta fungerar superbt i Mario Kart 8 och utvecklarna Electric Square har gjort ett väldigt bra jobb med att kopiera funktionen här. Warped Kart Racers är inte alls lika simpelt och trist sett till själva körningen som de allra flesta andra Mario Kart-klonerna tyvärr är, utan erbjuder perfekt mängd speldjup och en mycket välavvägd fartkänsla.

Warped Kart Racers
Fartkänslan är klockren och drifting-funktionen strålande.

En annan aspekt som jag verkligen gillar är designen och grafiken i sig, rent tekniskt. Warped Kart Racers är snyggt även om den något platta celshading-grafiken knappast gör det till någon slags referenstitel för vad min Iphone 13 Pro Max klarar av. Det märks att grafikerna älskar de fyra Fox-serierna och allt från de olika fordonen till banorna och effekterna när man avfyrar vapnen som plockas upp längs banorna - Är snyggt genomfört. Ljudet är bra, också. Originalskådespelare som Mike Judge och Seth MacFarlane har lånat ut sina ikoniska pipor till sina älskade karaktärer och musiken är tagen direkt från serierna vilket fungerar alldeles utmärkt. Multiplayerportionen är klockren den med och jag har haft noll bekymmer med mina onlinerace som jag deltagit i, med bra ping och rolig racing.

Warped Kart Racers
Att lägga ut bajshögar är effektivt.

Det enda jag inte riktigt gillar är menysystemet och hur presentationen lagts upp. Menyerna känns avigt märkliga sett till ikoner och knappar vilket ibland förvirrar och att informationsskyltarna som dyker upp med jämna mellanrum stannar på skärmen i tre sekunder och då inte går att trycka bort, har vid ett antal omgångar nästan drivit mig till att köra min Iphone i ugnen, på 350°. I nitton timmar. Minus menysystemet är detta ett alldeles klockrent karting-spel som roar både en gammal sladdtokig simracing-farbror som undertecknad samt min sjuårige son, vars favoritspel är Mario Kart 8: Deluxe.

8 / 10
+
Klockren spelkontroll, lysande driftingkänsla, inga miktotransaktioner, härlig design, väloptimerad grafik, lagom utmanande