Starship Troopers - Terran Command

Starship Troopers: Terran Command

Patrik har sprängt, grillat, spetsat och smulat sönder insekter i en ny Starship Troopers tappning i spelbar form och han är positivt överraskad...

Jag var lite för ung när jag såg första Starship Troopers från 1997. Det bidrog till att jag inte förstod den politiska satiren filmen dryper av. Starship Troopers: Terran Command utvecklat av The Artistocrats och utgivet av Slitherine anlände som en bomb hos mig. Att få ett spel som verkar lovande som är baserad på denna licens är en ovanlighet. Det är en sällsynt form av strategispel i nutid, som blandar realtidsstrategi med taktik. För dig som spelar mycket strategispel kan du tänka dig en blandning av Halo Wars och Dawn of War 2, ungefär. Du kan bygga enkla byggnader på förutbestämda platser och fokuset är att klara av att mikrostyra ett fåtal enheter mot en svärm av utomjordingar.

Om du inte vet vad Starship Troopers är så handlar det om en mörk framtid. Mänskligheten har blivit en militant fascistisk diktatur, som erövrar galaxen efter råvaror och bosättningar. På en planet möter mänskligheten plötsligt starkt motstånd från en insektsliknad ras. Tänk dig Zerg från Starcraft eller Tyranids från Warhammer: 40 000. De kallas för The Arachnid Empire och består av ett oberäkneligt antal mordiska insektsliknade varelser. De hamnar i krig med den expanderande och militanta mänskligheten.

Starship Troopers - Terran Command
Grafiken får en inte att tappa hakan men ljussättningen är bra både under dag-och kvällsuppdrag.

The Artistocrats ska ha beröm för att fånga inte bara utseendet utan också den politiska satiren från filmen. De har också lyckats skapa en strategispelsupplevelse som jag tycker är väldigt retro i sin utformning. Du kommer upptäcka snabbt att det är ett långsammare spel än den typiska realtidsstrategiaffären, utan att dra ut för mycket på tiden. Det är även ovanligt på det sättet att det inte har ett flerspelarläge. Spelet erbjuder nästan 20 uppdrag av varierande kvalitet som varvas med mellansekvenser och intron med röstskådespelare. Det innebar en mer sällsynt upplevelse i dagens myller.

De första uppdragen är ganska enkla affärer där du lär dig hur du spelar. Det kan vara aspekter som att inte placera enheter bakom varandra och utnyttja flaskhalsar för maximal verkanseld. Dina styrkor är få men kapabla och fienden är många. Den dynamiken som uppstår när du taktiskt placerar krypskyttar på en höjd, håller fienderna på avstånd med eldkastare och kastar handgranater i grupper av fiender är tillfredställande. Att det både låter och ser ut som Starship Troopers är en viktig punkt för behållningen av upplevelsen. Du har alla genretypiska inslag som att zooma ut och in, genvägar till specialförmågor och mycket inställningar. Jag har under mina timmar med detta inte haft mycket att klaga på när det kommer till att anpassa upplevelsen efter behov.

Starship Troopers - Terran CommandStarship Troopers - Terran Command
Mellansekvenserna och laddningsscenerna består av konst.

Jag kan inte komma ifrån att det spelar som ett spel på 1990-talet. Idag är dessa realtidstaktiska spel mer sällsynta utanför rollspelsgenren. Det förvånar mig inte att vi ser några nu när realtidsstrategispel är heta igen. Jag kan inte säga att jag ogillar särskilt mycket av det spelmässiga. Problematiken är repetition och att fiendevariationen inte alltid räcker till att lyfta spelet hela vägen mot slutet. På grund av lite repetition spelas det här bäst i portioner inte i ett par sittningar. Avsaknaden av ett flerspelarläge handlar förmodligen om budget. Det genomsyrar det lite bristfälliga mellansekvenserna som känns lite sparsamma också. Jag gillar däremot konsten men i en uppföljare hoppas jag att utvecklarna har lite ostiga inspelade live-videos som i Red Alert eller propaganda-journalism från filmen. I filmen från 1997 är det en journalist som spelar in vad som sker med glada miner och upplyftande kommentarer. Det hade varit fantastiskt att ha nyhetsankare och live-inspelningar där de försöker sprida propaganda på tv-rutan trots att soldaterna blir köttfärs av fienderna. Jag kan samtidigt ha förståelse över att spelet i en sådan här nischad genre inte har budgeten att göra allt. Det är både en styrka och en svaghet i detta fall.

På min dator flöt spelet på fantastiskt, det finns buggar och tekniska problem som utvecklarna lovat att lösa. Några saker jag upptäckt även efter släpp är att enheterna kan fastna eller inte riktigt gå dit de blivit beordrade. En annan problematik är att berättelsen hamnar i skymundan på grund av hur spelet är designat. Att vi hoppar från nivå till nivå skapar ett något osammanhängande övergripande narrativ. Precis som i strategispel från förr så byts scenario mot scenario med mellansekvenser och inladdningsrutor. Det finns ingen riktigt övergång mellan uppdragen eller en kännbar progression från uppdrag till uppdrag. Det är detta som bidrar till att det blir lite repetitivt mot slutet. Du får börja om varje scenario lite som i realtidsstrategispelen från förr. Musiken och röstskådespelet hjälper till att sälja premissen däremot och den gör sitt jobb väl.

Starship Troopers - Terran Command
Det finns också mellansekvenser i själva spelet som drivs av händelser på kampanjkartan och hyfsat röstskådespel.

Kan du acceptera något som känns lite föråldrat och gillar Starship Troopers finns det något för dig här. Jag gick inte ifrån upplevelsen besviken utan var nöjd. Spelmässigt är det taktiskt, roande och fångar vad som gör Starship Troopers bra. Det är bara lite synd att tekniska bekymmer stör och att titeln inte hade budgeten att verkligen göra mer intressanta mellansekvenser. Det finns också en risk att om du är strategispelsveteran så kan detta vara lite för enkelt oavsett svårighetsgrad. Samtidigt fick jag koppla bort hjärnan en stund och ta mig tillbaka till min barndom. Det är ett bra spel även om allt inte klickar eller fungerar så bra som det har potential att göra.

Jag gillar äldre strategispel vilket gör att Starship Troopers: Terran Command känns bekvämt att spela. För all den kritik jag har gett spelet så uppskattade jag att mörda insekterna. Det handlar om att slå sig genom oändliga svärmar för att nå målen. Jag älskade uppdrag som dessa i Starcraft 2 eller spels om They are Billions. Jag gillade humorn och den politiska satiren som både spelet och filmen levererade. Det spelmässiga är bra och förhoppningsvis kan framtida expansioner öka variationen i uppdragsdesign. Jag uppskattar även att utvecklarna vågat fokusera på enbart en kampanj.

Starship Troopers - Terran Command
Jag gillar att krypen kan klättra upp på murar och andra detaljer från filmerna.

Det är svårt att sälja spel idag utan många spellägen. Beroende på vem du är och vad du söker i dina upplevelser kan det vara mindre positivt om saker du gillar saknas. Det här är inte ett Call of Duty med hög budget en kampanj, flerspelarläge och massor med sidospellägen. Du har en linjär berättarstyrd kampanj för en spelare och det är vad du får. Gillar du licensen och strategispel med en retrokänsla i enspelarläge är detta ett givet köp, annars uppmanar jag dig till viss försiktighet. Även om det inte säger så mycket i sammanhanget är detta det i särklass bästa spelet med Starship Troopers varumärket.

Starship Troopers - Terran Command
Uppdragen handlar oftast om att återta något, försvara och eller slå ut fiendernas nästen i grottor.
7 / 10