Fire Emblem Warriors: Three Hopes

Fire Emblem Warriors: Three Hopes

Fire Emblem Warriors: Three Hopes ger dig precis vad du kan förvänta dig: Ett tanklöst och actionfyllt Warriors-spel i Fire Emblem Wrapping...

Koei Tecmo-divisionen Omega Force har under de senaste åren gjort ett bra jobb genom att kombinera sin karakteristiska Warriors-formel (eller Musou-formel, om du så vill) med olika välkända varumärken. Anime-fans har fått spel som One Piece: Pirate Warriors-serien och A.O.T. 2 (baserat på Attack on Titan), men deras största framgång har varit att förena sina krafter med Nintendo för att introducera deras Warriors-formel till en större publik. Många känner säkert till de två Warriors-spelen baserade på The Legend of Zelda där i synnerhet Hyrule Warriors: Age of Calamity var en positiv överraskning som lyckades bygga vidare på miljön och bakgrundshistorien från The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

En annan populär Nintendo-serie som har fått Warriors-behandlingen är Fire Emblem. Spelet Fire Emblem Warriors från 2017 visade sig vara en hygglig kombo där du både fick det intensiva Warriors-stridsystemet och de strategiska vapen- och klassvalen från Fire Emblem. Omega Force lanserar nu ännu ett Fire Emblem Warriors-spel, och de har lagt till ytterligare ett element som gör att det här är en bra combo på pappret, detta eftersom miljön från Fire Emblem: Three Houses har vissa likheter med den kinesiska perioden Three Kingdoms, vilken Dynasty Warriors-serien är baserad på. I verkligheten lider dock spelet av flera problem som hindrar det från att leva upp till sin potential.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Vi får återse flera gamla bekanta ansikten i helt nya roller.

Den huvudsakliga miljön här är densamma som i Fire Emblem: Three Houses. Vår historia utspelar sig på kontinenten Fódlan, där tre nationer lever tillsammans i en bräcklig fred. I mitten av kontinenten står Garreg Mach, ett kloster och en krigsakademi där elever från alla tre nationer samlas för att studera. Den största skillnaden den här gången är att du inte längre spelar som Byleth, den färska professorn på Garreg Mach som fungerade som din huvudperson i Three Houses, utan en legosoldat som möter de tre framtida ledarna för Fódlans nationer i skogen och måste bestämma sig för vilket hus han ska ansluta sig till. Att ha nya och mäktiga vänner tjänar vår legoknekt väl, eftersom deras band nyligen förstördes av ingen mindre än Byleth, som den här gången är mer känd som Ashen Demon.

I motsats till både Hyrule Warriors: Age of Calamity och Persona 5 Strikers fungerar den här Warriors-titeln inte som en fortsättning på berättelsen från det spel som den är sprungen ur. Istället bjuds vi på en alternativ berättelse i samma värld, ett "what if"-scenario där vår huvudperson från Three Houses fungerar som skurk. Detta kunde ha fungerat, men det innebär också att vi måste lära känna alla samma karaktärer igen från början, vilket innebär att det inte finns någon verklig karaktärsutveckling eller ny information jämfört med vårt senaste möte med dem. Eftersom det här spelet främst syftar till att glädja fans av Three Houses, kommer detta att bli en ännu större besvikelse för många spelare, för så fort glädjen över återföreningen lägger sig märker man att historieberättandet varken är skarpt eller effektivt. Tvärtom serveras vi en story som är alldeles för pompös och uppblåst för sitt eget bästa, och det är svårt även för ett fan att hålla reda på alla slumpmässiga platser och hus som slängs in i ett försök att efterlikna Game of Thrones. Det värsta är att historien dessutom är för lång när spelet vill att du ska spela genom alla tre fraktionernas perspektiv. Jämfört med Hyrule Warriors: Age of Calamity och Persona 5 Strikers, där utvecklaren Omega Force samarbetade nära med skaparna på Nintendo respektive Atlus, Fire Emblem Warriors: Three Hopes känns det som om det går baklänges in i framtiden, åtminstone ur ett narrativt perspektiv.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Designen är bra, men prestandan är tyvärr ojämn.

Berättelsen må vara en besvikelse, men de flesta plockar inte upp ett Warriors-spel för att förvänta sig ett narrativt mästerverk, utan snarare ett underhållande stridssystem. Detta är en del där spelet lyckas servera dig exakt vad du förväntar dig. Precis som i alla tidigare Warriors-spel är ditt jobb att springa runt på ett slagfält och dräpa hundratals fiender åt gången, ta över fiendens fästen, bekämpa eventuella förstärkningar som anländer under striden och besegra bossar. Om du slår starka fiender tillräckligt länge kommer de förlora sitt försvar, vilket öppnar upp för en del tjusiga finishers. Detta centrala Warriors-spelsätt kombineras med vapentriangelsystemet från Fire Emblem, där alla vapen och klasser har sina styrkor och svagheter: Svärd slår yxa, yxa slår lans, lans slår svärd. Detta ger spelet ett strategiskt element som tvingar dig att studera stridskartan noggrant innan du placerar ut dina valfria krigare. Ett annat extra element den här gången är möjligheten att välja strategier innan slaget börjar, till exempel att förstärka dina fästen eller övertala fiendens soldater att ansluta sig till din sida.

Det skulle inte vara ett Warriors-spel om striderna inte var snabba och intensiva, där hundratals karaktärer och en massa fantasifulla effekter jongleras på skärmen samtidigt. Detta är förstås en teknisk utmaning för Switch, något som vi inte kunde undgå att märka i Hyrule Warriors: Age of Calamity eftersom bildfrekvensen ständigt sjönk under 30 bilder per sekund. Detta är ett mindre problem den här gången, åtminstone under stridssekvenserna. Faktum är att det nästan är förvånande hur bra spelet körs under de mest intensiva striderna, särskilt när trollkarlarna börjar utföra sin flashiga magi. Detta kan ha något att göra med den "renare" designen i Fire Emblem jämfört med Breath of the Wild, eller så kan det bero på att Koei Tecmo (moderbolaget till Omega Force) var med och utvecklade Three Houses och därför är mer bekant med dess grafikmotor. Upplösningen tar dock stryk jämfört med vad Switch borde klara av, men i ett spel där flytet är viktigare än utseendet, tar vi hellre en bättre bildfrekvens än upplösning. Vi bjuds dock fortfarande inte på stabila 30 bilder per sekund, märk väl, och nedgångarna är ännu mer märkbara under portabelt spelande, men äventyret presterar tillräckligt bra under strider för att kunna kännas acceptabelt.

Fire Emblem Warriors: Three HopesFire Emblem Warriors: Three Hopes
Striderna är exakt som du kan vänta dig.

Tyvärr är det desto mer förvånande att spelet underpresterar tekniskt utanför strid. Under all dialog och filmsekvenser sjunker prestandan rejält, med en mycket lägre bildfrekvens och massor av bildproblem. Med tanke på hur mycket tid spelet tvingar dig att spendera i din bas för att prata med dina gruppkamrater, blir detta snabbt en obekväm upplevelse. Det finns i alla fall mer att göra i din bas än vad du kanske förväntat dig, som att springa runt och göra sysslor, delta i stödjande samtal, träna dina karaktärer eller öka banden mellan dem. Tyvärr gör hackigt gameplay allt till arbete snarare än underhållning.

Underhållningsfaktorn dräneras ännu mer ju mer tid du spenderar på detta, eftersom striderna saknar all form av den variation som är nödvändig för ett spel av den här längden. Den intetsägande utformningen av slagfälten hjälper inte heller, och medan Three Houses åtminstone erbjöd några strategiska utmaningar för att kompensera saken, har Three Hopes inte samma fördel. Bristen på variation märks också i ljudavdelningen, och musiken är ärligt talat en besvikelse. Tidigare Warriors-spel har gett oss häftiga omtolkningar av välkända klassiker eller till och med fantastiska nya låtar (Persona 5 Strikers är ett fall för det sistnämnda), men den här gången briljerar ljudet helt enkelt inte.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Lite mer variation hade behövts för högre betyg.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes ger dig precis vad du förväntar dig när du hör titeln. Du får ett Warriors-spel med miljön och karaktärerna från Fire Emblem: Three Houses: Inget mer, inget mindre. Det är en kombination med stor potential, men bristen på variation, tekniska problem och spelets längd gör att du kommer att tröttna på det långt innan den första genomspelningen är klar. Det är snarare som en spelmotsvarighet till snabbmat: Det är inget fel med att njuta av en skräpmatsburgare ibland, men du kommer att tröttna på att äta samma om och om igen i fyrtio dagar.

6 / 10
+
Smidigt vapensystem, kul att återse karaktärer, utökat bassystem mellan strider, bra prestanda i strid