Zorro The Chronicles

Zorro The Chronicles

Zorro är tillbaka, men inte som vi hade hoppats. Vi har testat Zorro The Chronicles och är allt annat än imponerande...

Samtidigt som hjältar likt Batman, Spider-man och James Bond har sett sin beskärda del av diverse TV-spelsframträdanden så har äventyr med Zorro i huvudrollen lyst med sin frånvaro. Nu försöker dock utvecklaren BKOM Studios råda bot på detta genom att lansera Zorro The Chronicles , men vad som kunde varit en storstilad återkomst för den maskerade hämnaren slutar tyvärr i ett intetsägande äventyr som varken underhåller eller utmanar.

Zorro The Chronicles
Det visuella lämnar en del att önska.

Redan från start är det uppenbart att detta nya Zorro-äventyr inte besitter den största budgeten. Grafiken ser nämligen ut att vara tagen från vilket anonymt mobilspel som helst och designen sticker därtill inte ut någonstans med sina trista karaktärsmodeller och livlösa miljöer. Den slätstrukna presentationen fulländas sedan med lika färglös musik och dåliga ljudeffekter, och då karaktärerna dessutom inte pratar är det svårt att sugas in i upplevelsen och engagera sig överhuvudtaget.

Upplägget är därtill inte det sexigaste då man försöker bygga ihop en klen Assassin's Creed-kopia med runt 20 olika nivåer med specifika uppdrag att bemästra. Dessa varierar en del i sitt utförande, men för det mesta handlar det om att ta sig från en del av kartan till den andra, slåss mot ett par soldater, och sedan upprepa processen. Just bataljerna agerar sedan som en variant på systemet vi såg i Batman Arkham Asylum där man ska jonglera med olika kombattanter samtidigt som vissa specifika fiender kräver unika strategier. Striderna är i sig förmodligen det mest underhållande i denna smaklösa soppa, men i kontrast med många liknande spel är det svårt att argumentera för att man skulle vilja spendera tid med denna beigea och trista härmapa.

Zorro The Chronicles
Det finns en del försök till humor. Notera användandet av ordet "försök".

Du kan förövrigt välja om du vill spela som en manlig eller kvinnlig Zorro, och även om det innebär viss skillnad i sina attribut, den ena har mer energi och den andra har lite mer hälsa, så är de mer eller mindre identiska att spela som. Du kan visserligen låsa upp nya förmågor med hjälp av valutan du får av att besegra fiender och klara av uppdrag, men även dessa känns underkokta, och då många handgemäng går att lösa med enkla knapptryck finns det inte mycket som uppmanar en till att utveckla sin karaktär i någon större utsträckning.

Om vi kort ska prata om story så är det mer eller mindre obefintlig redan från start. Någon enstaka filmsekvens visar vår hjälte i olika situationer, och i vissa uppdrags efterspel så kan man se hur skurken hytter med näven åt vår karaktärs riktning, men mycket mer än så är det inte tyvärr. Uppdragen är sedan utspridda över en stor karta utan något direkt samspel mellan varandra, och hade man inte vetat vem Zorro var sedan tidigare så hade detta spelet inte gjort mycket för att belysa karaktären närmare.

Zorro The Chronicles
Z står för Zzzzz

I slutändan är detta ett spel vars komponenter kan klassas som godkända på egna ben, men som helhet gör de varken till eller från för en som spelare. Det är inte roligt att spela, det är inte utmanande, och som ett porträtt av en av de större popkulturella hjältarna i historien så gör det inte mycket för att sälja in karaktären till en ny eller gammal publik. Zorro the Chronicles är inte värt din tid, och då spelet kostar runt 400 kronor till konsol är det snudd på förolämpande hur lite underhållning det erbjuder.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+