Lego Star Wars: The Complete Saga

Lego Star Wars: The Complete Saga

Ta två roliga spel och slå ihop dem samt addera lite extra kul innehåll. Ett koncept som nästan inte kan misslyckas och mycket riktigt är Lego Star Wars: The Complete Saga klart köpvärt för de som inte spelat spelen tidigare

Efter två välfyllda Lego Star Wars-spel som sammanfattade alla sex Star Wars-filmerna passar Lucasarts nu på att kräma ur de sista slantarna från spelserien genom att inkludera de båda spelen och lägga till lite nytt i ett paket. Men vem är jag att klaga när det fortfarande är så förbaskat roligt att spela Lego Star Wars?

Det var faktiskt bara häromåret Traveller's Tales och Lego tillsammans med Lucasarts fick snilleblixten att släppa Stjärnornas krig i digitalt Lego-format. En bisarr idé, men de första bilderna var både tekniskt snygga och designmässigt helt fantastiska och hypen gick snabbt på högvarv. Och med lite lägre ambitioner hade historien om Lego Star Wars kunnat sluta där, men Traveller's Tales satsade ordentligt och alla de tre storymässigt första filmerna gjordes i spelform. Ett milt sagt matigt paket som höll länge.

Ändå blev det ännu bättre när man senare lanserade Lego Star Wars II: The Original Trilogy där originaltrilogin (storymässigt filmerna 4-6) tolkades i Lego-form. Inte bara var det hysteriskt kul för alla äldre fans eftersom spelet var så pass bra som det var, utan spelet passade även utmärkt för alla yngre spelare med sitt lättsamma upplägg som utan hänsyn till storyn lät dem bygga om alla figurer som de ville ha dem och stoppa in dem i storyn där det passade.

Lego Star Wars: The Complete Saga är som sagt bara de båda första spelen sammanslaget i en utgåva. Det betyder att det i praktiken är samma gamla spel man spelar igenom, men det var ju kul då och håller faktiskt förvånansvärt bra ännu. Vad som dock är glädjande är att Playstation 3- och Xbox 360-versionerna av spelet piffats till rent grafiskt och ser nu riktigt bra. En av de största nyheterna är att man i Free Play nu kan kombinera kroppar som man vill även mellan filmerna och byta ut huvudpersonerna. Att ge Han Solo Leias guldbikini från Return of the Jedi går alldeles utmärkt. Själv har jag dock alltid haft en fäbless för rymdsessorna Padme och Leia och lät de båda slåss sida vid sida. Grymt.

Över huvud taget går det smidigt att skifta mellan de figurer man vill spela med. Det roligaste är dock att inte behöva spela själv utan att njuta sig igenom äventyret med en kompis. Det har tagit ett steg längre i Lego Star Wars: The Complete Saga än tidigare och nu kan polare dessutom ansluta online för lite äventyrande med små kulörta Lego-gubbar. Tyvärr fungerar det inte till Wii, men det är ett välkommet tillskott som jag verkligen saknat.

Trots ett i grunden ganska finurligt spelsystem går det busenkelt att lära sig spelkontrollen och inom loppet av minutrar kan man traktera ett Lego-lasersvärd, Lego-laserpistol och skjuta Lego-änterhake som om man aldrig hade gjort annat. Äldre spelare lär tycka att det bitvis kanske är lite för enkelt, men om inte annat finns här ganska styva Achievements (Xbox 360-versionen) att försöka fånga. Då stör jag mig desto mer på att det enda egentliga riktiga klagomål vi haft på Lego Star Wars är att kameran varit bökig. Det är tyvärr inte ett dyft bättre nu och orsakar smärre irritation mellan varven. Helt i onödan.

Annars är Lego Star Wars som sagt samma god underhållning som alltid och variationen är smått pervers. Det flygs rymdskepp, man styr mängder av markgående konstigheter och ganska exakt allt från filmerna finns representerat så in i minsta detalj att det inte går att låta bli att bli imponerad av innehållet. Ni som hängt med i spekulationerna om framtida kommande Lego-spel lär kanske glädja er åt att det till och med görs ett gästspel av en av George Lucas mest omtyckta figurer från utanför Star Wars-galaxen.

Utöver de 160 spelbara figurerna (varav fler är nya) finns även ett fåtal nya banor och några nya kraftbonusar. Men har du båda delarna sedan tidigare kommer du nog trots allt inte att känna dig helt tillfreds med Lego Star Wars: The Complete Saga. För trots allt är Lego Star Wars: The Complete Saga främst ett spel för dig som saknar en eller båda delarna i serien.

Lego Star Wars: The Complete SagaLego Star Wars: The Complete SagaLego Star Wars: The Complete SagaLego Star Wars: The Complete Saga
7 / 10
+