Dragon's Crown

Dragon's Crown

Vanillaware har kört lika delar Castle Crashers, Golden Axe och Final Fantasy i hushållsmixern med Dragon's Crown som resultat. Jonas Mäki har gett sig ut på japanska äventyr för att se om det är värt din tid och dina pengar...

Även om genren idag är helt utdöd i AAA-sammanhang, så hör hederliga beat 'em up fortfarande till mina absoluta favoriter. Det finns något märkligt tillfredsställande med att gå från vänster till höger och bara spöa skiten ur allt som kommer i ens väg. Enda bristen med subgenren jag kan komma på, är att det oftast saknas ett riktigt speldjup. Mer än att gå, äta tappad frukt för att återfå energi och dela ut stryk erbjuds oftast inte.

Det är här Dragon's Crown kommer in i bilden. Vad utvecklarna Vanillaware åstadkommit är att återuppfinna genren genom att lassa på med rollspelsinslag, furiösa mängder hemligheter och möjlighet att påverka hur man vill spela äventyret. Men allt sådant får dock ursäkta, för det mesta av snacket på förhand har handlat om det grafiska. Antingen har folk tappat hakan över den vackra 2D-grafiken, passat på att rasa lite över upplevd sexism och/eller ifrågasatt den enormt överdrivna tecknarstilen.

Dragon's Crown
Det har varit en hel del diskussion om designen på kämparna i Dragon's Crown. En del älskar, en del tycker den är sexistisk och andra menar att den bara är för märklig.

För min egen del vill jag slå fast att jag älskar både designen och grafiken. Dragon's Crown har direkt häpnadsväckande bra animationer, bakgrunder som får mig att vilja slicka på PS Vita-skärmen och stilen är så unik att äventyret hela tiden känns fräscht. Tre figurer för nybörjare och tre för veteraner står till förfogande när jag startar spelet, och jag kommer fram till att en dvärg förmodligen vore det enda raka för min del.

Inget lätt val för det lockar även att få röja runt som muskulös amason, välsvarvad trollpacka eller dunderriddare i spelhistoriens kralligaste rustning. Dvärgens skägg avgjorde dock saken i slutändan, vilket visade sig vara ett klokt val eftersom han är både bra defensivt och offensivt, samt har den trevliga förmågan att kunna kasta omkring sina motståndare över skärmen. Det kommer väl till pass när jag tilldelas uppdraget att hitta drakkronan som gett spelet dess titel. En krona med vilken man blir just drakarnas konung och därmed kan försäkra sig om att få regera över världen.

Dragon's Crown
Dragon's Crown påminner spelmässigt lite om Sega-klassikern Golden Axe, och sämre förebilder än så kan man definitivt ha.

Sägas ska direkt att storyn inte är någon viktig del av Dragon's Crown, utan bara utfyllnad som fungerar som ett slags övergripande mål för varför man ska levla upp, bli starkare, klättra i sitt gille, skaffa fler medhjälpare och så vidare. En spelledare kommenterar hela tiden min framfart och i slutändan är presentationen i Dragon's Crown bra nog för att man ska bli engagerad i de ändå rätt enkla uppdrag som tilldelas.

För alla som spelat spel lika Castle Crashers, Final Fight eller någon annan storhet i genren så går det snabbt att bli varm i kläderna. Man har en arsenal enkla attacker till sitt förfogande när man vandrar fram genom skogar, borgar, grottor och andra klassiska fantasymiljöer. Sedan väller fiender emot en och det gäller såklart att dänga alla innan man kommer vidare tills ett bossmöte. Ett par trevliga twister finns dock. Bland annat kan man ha flera medhjälpare som faktiskt bidrar med dödandet. När man har fått nog många är det viktigt välja rätt eftersom det underlättar äventyrandet enormt.

Dragon's Crown
Storyn berättas via stillbilder och är inte alls märkvärdig, men fyller ett syfte genom att ändå få äventyret att kännas mer sammanhållet.

Medhjälparna får man genom att hitta skelett runt om på de stora banorna, varpå man efter att de klarat av tas med hem för återupplivning hos stadens präster. Man har hela tiden även med sig en hjälpreda som man dirigerar runt med den tryckkänsliga skärmen för att exempelvis öppna kistor eller dyrka lås. När man har ytterligare ett gäng krigare vid sin sida blir det alltså en ganska väl tilltagen grupp som går på äventyr, och jag måste nog trots allt säga att det blir lite rörigt när det händer som mest.

Dragon's Crown stödjer även multiplayer långt in i spelet, vilket lyfter anrättningen ytterligare. Är man bara två som spelar tycker jag det fungerar utmärkt, medan fyra människor gör det om möjligt ännu lite rörigare än när man spelar ensamt och har fyllt upp kvoten av medhjälpare. Dessutom uppstår tyvärr slowdowns när det är som allra mest hektiskt, vilket också bidrar till känslan att man inte riktigt har kontroll över det som händer.

Dragon's Crown
De som vill höra spelets originalröster kan göra det. Både japanskt och engelskt tal finns att tillgå.

Allt eftersom man spelar vidare så levlar man hela tiden upp och får möjligheten att skaffa sig förmågor som passar egna spelstilen. Kanske är det mer energi, bättre attacker eller någon helt ny färdighet man behöver. Det här tillför en hel del och skapar även ett visst återspelningsvärde. Det är helt enkelt kul att ta sig an utmaningen en gång till och försöka hitta fler hemligheter samt välja en figur och förmågor som radikalt skiljer sig från det man spelade innan. Och det fungerar faktiskt just för att de sex spelbara hjältarna är så olika. Dessutom finns en uppsjö av utrustning att upptäcka, värdera och därefter välja bland. Både vapen, rustningar och magiska föremål som påverkar egenskaperna på det sätt man önskar står till ens förfogande.

I slutändan är jag otroligt nöjd med Dragon's Crown. Det här är verkligen ett spel som passar PS Vita perfekt. Visst kan man spela det till Playstation 3, men de fördelar den tryckkänsliga skärmen ger gör spelet lite omständigare med Dual Shock 3 och grafiken blir inte riktigt lika vacker uppblåst på en TV. PS Vitas underbara OLED-skärm ger även 2D-miljöerna en lyster som Nintendo 3DS aldrig hade kunnat återskapa och smartphones erbjuder som bekant inte de kontrollmöjligheter som en dedikerad spelenhet har.

Dessutom passar det bärbart spelande genom ett intuitivt upplägg, lagom långa banor och en enkel story att hålla koll på. Visst kan jag känna att det blir för rörigt med många hjältar och visst hade jag önskat lite fler olika miljöer att få utforska, men i slutändan är Dragon's Crown ett spel jag varmt kan rekommendera alla PS Vita-ägare.

8 / 10
+
Underbar presentation, suverän spelkontroll, goda valmöjligheter, högt återspelningsvärde, bra design