WRC 4 Fia World Rally Championship

WRC 4 Fia World Rally Championship

Det fjärde rallyspelet från Milestone Studios är här och redaktionens racinggalgning Petter Hegevall har hårdtestat

Det här med rally är svårt. Man måste försöka tillgodose behoven hos både de ultrainitierade racinggalningarna samtidigt som man ser till att inte skrämma bort casual-förarna som bara letar efter en lagom trevlig ersättare till Colin McRae Rally.

När det gäller just rally hamnar jag någonstans mitt i mellan. Jag har själv kört rally (på riktigt) i mina unga dagar som extremt självsäker (men ytterst medelmåttig) motorsportfanatiker. Trots detta ser jag ingen egentlig tjusning i en renodlad simulator som exempelvis Richard Burns Rally. Spelkänslan är i det spelet på tok för oförlåtande och körningen till och med svårare än hur det ser ut i verkligheten.

WRC 4 Fia World Rally Championship
Bilfysiken är precis som i tidigare versioner en mix mellan simulation och arkadracing.

Milestone har med sina fyra WRC-spel försökt hitta en gyllene medelväg men aldrig riktigt lyckats. Inget av spelen har varit direkt dåligt men det handlar heller inte om en kvalitetsprodukt på samma sätt som de första fyra Colin McRae-spelen. Dryga presentationsproblem, en alltför svävande bilfysik med irriterande problem gällande simuleringen av framförallt friktion samt det bristfälliga stödet för diverse racing-rattar och tillbehör - har hindrat WRC-serien från att nå de höga betygen.

Inför del fyra har utvecklarna laddat om, dock. En uppgraderad grafikmotor, omskriven bilfysik samt ett på förhand spännande karriärläge fick mig att skruva upp förväntningarna en smula. 21 timmar tillsammans med WRC 4 har dock bevisat att Milestone inte nått dit de siktat. Precis som tidigare handlar det inte på något sätt om ett dåligt rallyspel helt utan kvaliteter, utan snarare ett mediokert sådant där diverse förtjänster tyngs ned av lika många irritationsfaktorer.

WRC 4 Fia World Rally Championship
Grafiken är bättre än WRC 3 men fortfarande långt, långt efter spel som Forza Horizon och Need for Speed: Hot Pursuit.

Karriärläget och utbyggnaden av detta är något som Milestone pratat ganska högljutt om på förhand. Precis som i 120 000 andra racingtitlar börjar WRC 4 med att man skräddarsyr en egen förare (plus kartläsare och manager) för att sedan kunna börja slå sig upp från botten i rollen som aspirerande rally-rookie. Jag tillbringar en kort stund i Junior WRC-cirkusen innan jag kan hoppa upp och börja kriga mot de stora grabbarna. Utvecklarna har varit smarta när de kortat ned tragglandet i spelets slöaste racingklass och det känns som om man tänkt igenom många av de avgörande besluten i WRC 4.

Samtidigt innehåller karriärläget ingenting som inte gjorts bättre i så gott som varenda racingspel som dundrats ut de senaste åren. Spelaren avancerar genom WRC-tävlingarna, läser mail från managers och sponsorer samt suckar sig igenom några av de slöaste laddningstiderna som racinggenren någonsin skådat. 13 rallyn senare är karriären över. Hela upplevelsen är lite av ett antiklimax och Milestone har exempelvis inte en suck mot racinggiganter som Forza och Dirt när det kommer till atmosfär, progression och balanserad utmaning.

WRC 4 Fia World Rally Championship
Skadorna på bilarna är lite klena, men samtidigt snyggt utformade.

Rattstödet i föregående versioner har varit bedrövligt. Låt mig börja med att beskriva de förbättringar som gjorts rörande bilfysiken. Att kalibrera sin ratt i WRC 4 är enklare och det märks att man arbetat hårt på att skapa en mer autentisk känsla när man väl sitter där med sin snordyra Fanatec-kringla och väntar på att nästa rally ska laddas. 900°-utfall fungerar nu utmärkt och fler rattar stöds till fullo. Med det sagt är fysiken i sig väldigt snarlik den som erbjöds i fjolårets spel. Bilen verkar ligga på en osynlig platta cirka sex centimeter ovanför gruset och förhållandet mellan vridmoment och toppfart känns precis lika dåligt balanserat som i WRC 3.

Det är svårt att hitta ett flyt i körningen i det här spelet eftersom man fuskat ganska ordentligt med friktionsfysiken. Det går liksom aldrig att provocera ut de större (längre) bilarna (Evo X till exempel) i riktigt så mustiga grusställ som jag vill, och de mindre, framhjulsdrivna kärrorna med kortare hjulbas svarar både märkligt och inkonsekvent på mina försök till vänsterbroms. Överlag har Milestone en bra bit kvar innan de når en körkänsla som känns så pass balanserad och framförallt underhållande/belönande som i Colin McRae 4.0.

WRC 4 Fia World Rally Championship
Många av sträckorna har designats för att vara smala, realistiska, men tillsammans med den bristfälliga friktionsfysiken blir det mest irriterande.

Grafiken är helt omgjord, menar utvecklarna själva. Jag är skeptisk. Visst märks det att man polerat på såväl texturer som spelets ljuseffekter men det förändrar inte det faktum att WRC 4 är markant fulare än så gott som alla andra racingspel som släppts under de senaste åren. Det snyggaste i hela spelet är mellansekvenserna samt den initiala menygrafiken som fyllts till bredden av videosnuttar föreställande riktiga WRC-bilar.

En annan minuspunkt är det faktum att man valt att plocka bort samtliga av Classic-bilarna från fjolårets upplaga, något som jag bara inte kan begripa. Hur det än är fortsätter Milestone att leverera en medelmåttig racingupplevelse som i slutändan mest känns som en enda stor axelryckning för min egen del. Jag skulle vilja se att WRC-licensen bytte ägare. David Kaemmer och hans iRacing-team skulle mest troligt kunna utfärda underverk i just det här avseendet.

5 / 10
+
Förbättrad bilfysik, trevligt menysystem, mängder av sträckor och bilar