Jag har sett så många parodier, hyllningar och tolkningar av både Star Wars och Indiana Jones att jag nästan börjar rygga bort från originalfilmerna själva. De finns överallt; i varannat Family Guy-avsnitt, i en ofantlig mängd Youtube-klipp och inte minst i TV-spelens värld där målgruppen kan varje filmcitat utan och innan. Tolkningarna innehåller oftast en liten twist och lockar i vissa fall till skratt, men oftast känns det oerhört uttjatat. Att referenserna fortfarande frodas beror mer på matinéäventyrens ursprungliga kvalitéer än referenserna själva.
Det är alltså med viss tvekan jag matar min Xbox 360 med Lego Indiana Jones. Jag vet ju redan vad jag kommer att få se. En gul plast-Indy jagad av ett enormt klot, en gul plast-Indy skräckslagen i en ormgrop och en gul plast-Indy framför sjuttielva graal-attrapper. Är det nostalgi eller apati som väntar mig? Lego-spelen börjar bli världens mest icke-originella originella spel.
Köper man nostalgin är det förstås julafton. Lego Indiana Jones är trots allt mer än bara en snabb passning till originalverken. Här är alla de tre första filmerna spelbara och kapitel för kapitel sammanfattas deras handling i pussel- och plattformsbanor. Via Barnett College kan Indy välja vilket av de tre äventyren han ska åka ut på (man behöver inte klara dem i rätt ordning) och precis som i filmerna löper de där röda strecken kors och tvärs över världskartan, vilket innebär varierad bandesign.
Precis som i Lego Star Wars består banorna av pussel- plattform- och fightingmoment. Variationen är hyfsad men jag hade gärna sett mer av de biljakter och bossar som finns i spelet, och att dessa i sin tur varit mer mångfacetterade. När Indy och hans farsa förbereder ett par motorcyklar för att sedan bränna iväg på en vansinnestur har jag visserligen mycket roligt, men snabbt är jag tillbaka i alltför monotona banor igen.
Som till exempel slagsmålen. Hur söta Lego-nazisterna än är och hur rätt Indys piska än låter blir fighterna snabbt till tröttsamma knappnötarorgier och då fienderna kommer i drivor kan man bli väldigt irriterad om man samtidigt håller på med ett pusslemoment. Eftersom Game Over inte existerar struntade jag snabbt i att slåss överhuvudtaget, förutom då det var nödvändigt för avancemang, och gick i stället direkt på att bygga upp de hissar eller dylikt osm behövdes för att komma vidare.
I sina bästa stunder är Lego Indiana Jones pussel både roliga och utmanande, även för en vuxen spelare. Det kan handla om att gräva upp en skruv som öppnar en dörr som leder till ett raketgevär som kan spränga upp en stenbumling så att den nybyggna motorcykeln kan åka vidare. De olika figurerna har olika egenskaper som måste utnyttjas i pusslen och antingen byter du figur med en enkel knapptryckning eller så har du en mänsklig medspelare bredvid dig som fixar biffen. Samarbetsläget var ett lyckat inslag i de tidigare Lego Star Wars-spelen och det är lika trivsamt att hjälpas åt i Lego Indiana Jones.
I Lego Indiana Jones finns lika många saker som fiender att banka sönder och belöningen är legobitar av olika valörer. Det går som vanligt att samla absurda mängder av dessa i banorna och vill man hitta precis allt krävs att man återbesöker episoderna med nya karaktärer med rätt egenskaper. Vissa gångar är för trånga för de vanliga karaktärerna och ibland måste figurer utrustade med en bok dechiffrera väggristningar för att komma åt legogömmor. Samlandet är absolut inget för mig som rusar mot nästa nivå så fort benen bär, men det lär säkert roa och ge mervärde för de yngre spelarna.
Lego Indiana Jones är mycket snyggt och charmigt designat. Vissa bergstexturer ser helt naturtrogna ut och även bakgrunder som skog och Mellanösterns stadsvyer är en vacker fondvägg och intressant kontrast mot det färgglatt orealistiska som försiggår i förgrunden. Mycket möda har även lagts på att få mellansekvenserna att påminna om filmerna så mycket som möjligt, samtidigt som de nya inslagen (som då en häst rider på Henry Jones) får ta plats. Att återskapa en filmtrilogi på detta sätt är gissningsvis ingen lätt uppgift, så hatten av för Traveller's Tales designteam.
Lego Indiana Jones är långt ifrån ett dåligt spel och hade det varit det första i Lego-film-spel-serien hade betyget förmodligen blivit högre. Nu börjar det redan bekanta bli för bekant i sig, och med ett kommande Lego Batman känns det kreativa i originalfusionen långt bort och det profithungriga lite för nära.
När den "riktige" Indy envist sträcker sig efter den heliga graalen i de bästa sekunderna av Indiana Jones and the Last Crusade får han ett bra råd av sin far. Låt den vara. Mellan raderna: lämna dåtiden i fred (alternativt: jag orkar inte hålla dig längre, fetto). Oavsett kvaliteten på era verk är det kanske ett råd värt att fundera på, Traveller's Tales. Det gäller för dig också, George Lucas.