Dr. Luigi

Dr. Luigi

Luigi gör debut som pillerkastande doktor i pusselspelet med den lämpliga titeln Dr. Luigi. Oliver har tagit sig an uppgiften att undersöka om han kan mäta sig med sin storebror...

"The Year of Luigi" må ha infallit förra året men trots denna petitess har den grönklädde rörmokaren minst en huvudroll till att fylla. Den här gången är det dags för honom att testa på ett yrke som storebror redan tagit sig an - läkaryrket. Dr. Luigi är precis som man kan gissa ett pusselspel där man eliminerar små gulliga virus med hjälp av piller i olika färger. Min egen erfarenhet av den här typen av spel är inte särskilt djup. Jag har precis som alla andra spelat en del Tetris men mycket längre än så sträcker det sig inte.

Dr. Luigi visar sig dock snabbt vara ett bra pusselspel för någon som mig. Det är ett lättillgängligt och lättförstått spel där de tre olika spellägena som erbjuds skiljer sig på små men tydliga sätt. I samtliga lägen gäller det att rada upp likfärgade block med varandra horisontalt eller vertikalt för att eliminera dem från skärmen. Och faktumet att det bara finns tre olika färger i Dr. Luigi - blå, gul och röd - gör det betydligt lättare för mig med min lätta färgblindhet att ta det till mig.

Har man spelat något av Dr. Mario-spelen förut så kommer man omedelbart känna sig som hemma. Det har inte lagts några större ansträngningar på att avancera eller ta konceptet till några nya höjder här. För mig som bara har spelat Game Boy-spelet för många år sedan är det inte nödvändigtvis en dålig sak men för trogna veteraner kan jag tänka mig att nyheterna i Dr. Luigi inte rättfärdigar en prislapp på 150 riksdaler. Särskilt i en tid där många av den här sortens spel går att få hem till surfplattan för mindre än en tiondel av det priset.

Dr. Luigi
Vi gissar att varken Luigi eller Mario tagit doktorsexamen, men realism är inte alltid eftersträvansvärt så vem bryr sig?

Dr. Luigi innehåller som sagt tre olika spellägen och alla bygger på samma premiss. Retro Remedy spelas, som namnet antyder, på det gamla goda sättet. Du har dubbelfärgade piller bestående av två block som noggrant ska placeras på bästa möjliga sätt för att kamma hem bästa möjliga poäng och det funkar precis som det gjorde förut med remixad musik från originalet.

Nytillskottet till det här spelet är ett läge som kallas Operation L. Här använder man sig av L-formade block istället för de mindre, ikoniska pillren. Det är förmodligen lättare för nybörjare att starta här då de högre blocken ger större chans för att omedelbart spränga bort de små virusen men samtidigt gör blockens höjd det lättare att stänga in sig på spelplanen. Djupet och valmöjligheterna begränsas något i Operation L men jag upplevde det å andra sidan som mer
lättillgängligt än det klassiska sättet.

Allra roligast hade jag dock med Germ Buster, det tredje spelläget. Precis som i Retro Remedy har du här de mindre tvåblockspillren till ditt förfogande med en avgörande skillnad - du styr helt med pekpennan. Till en början får du bara ett piller som du vägleder genom spelfältet på den rörelsekänsliga skärmen men efter en stund kastas det in ytterligare ett piller och sen ytterligare ett. Till slut har du alltså tre olika piller att hantera på samma gång och även om det på pappret låter stressigt har spelets tempo anpassats därefter och det är mycket roligare än jag på förhand kunde tro.

Det finns oavsett vilket läge du väljer att lägga din tid på gott om utrymme för att anpassa svårighetsgraden för din skicklighet. Du kan alltid välja vilken av de tjugo olika nivåerna du känner för att börja på och det finns tre olika svårighetsgrader att välja mellan - även när du spelar mot någon annan. Så om du och ditt yngre syskon vill spela tillsammans trots skilda skicklighetsnivåer kommer det gå utmärkt.

Dr. Luigi
Ett blått, otursamt virus kommer snart få möta sitt slut i den här rundan av Operation L.

Dr. Luigi har även ett online-läge kallat Online Battle. Det är, precis som det låter, dit du ska vända dig om du skulle vilja utmana någon på en duell över internet. Här kan man av naturliga skäl inte anpassa sin svårighetsgrad utan båda spelar på lika villkor och det fungerar lyckligtvis som det bör utan märkbart lagg eller några större svårigheter att hitta någon att spela mot.

Grafiskt sett har Dr. Luigi inte mycket att stoltsera med i något avseende men å andra sidan är det förmodligen inte ett spel som behöver ha det heller. Designen och musiken talar ett gemensamt språk som otvivelaktigt talas i Nintendos värld, användargränssnittet är lättöverskådligt och estetiken är överlag simpel. Det är på det stora hela godkänt men ingenting sticker ut som något speciellt.

Det är inte världens lättaste uppgift att sätta ett betyg på Dr. Luigi. För vad det är funkar det alldeles utmärkt men det är ändå svårt att blunda för faktumet att den här typen av spel på senare år gått att komma åt för några enstaka kronor och i vissa fall helt gratis. 150 kronor är ett ganska högt pris för vad man får och i jämförelse med vad du skulle kunna få på andra plattformar för en liknande summa. Men för de som fortfarande inte har fått nog av att se Nintendos allra populäraste rörmokare (nåja) utöva extrem läkekonst kan detta vara väl värt ett försök.

6 / 10
+
Lätt att plocka upp, mysig Nintendo-estetik, klassiskt grundkoncept