Midnight Club: Street Racing

Midnight Club

Är du ute efter en arkadracer på PlayStation 2 är det mot Midnight Club du ska vända dina blickar.

Midnight Club är arkadracing när det är som bäst. Har du prövat Midtown Madness på PC vet du ungefär vad det handlar om, den stora skillnaden är att det här är så mycket coolare! Med ett rejält och dessutom varierat utbud av bilar tillsammans med en skön stil och högt tempo är detta något för bilspelsfanatikern.

Midnight Club återger den olagliga tävlingskörning som föregår på nätterna. Det är just denna klubb du vill vara med i, och för att få högre status i gänget gäller det att spöa dina konkurrenter med råge. Den förste du stöter på när du cruisar runt i New York är den omåttligt kaxige italienaren Emilio, som tror han äger stan. Men när du visat dina flinka egenskaper bakom ratten blir han aningen mer blygsam, särskilt när du vunnit alla hans bilar.

Detta är början till en synnerligen intressant Career-del. Man börjar alltså med att etablera sig i New York för att sedan ta sig över atlanten för att erövra London. Här ligger en av spelets brister, men mer om det senare. Emilio är såklart inte den enda du ska besegra för att visa att det är du som bestämmer, utan det finns ett helt gäng till. För att få kontakt med övriga måste du hänga efter dem när de kör runt på gatorna. Tillslut stannar de och tar din utmaning. Samtidigt får du deras mobilnummer så du kan få köra head-to-head mot dom när du vill , ända tills du har vunnit alla deras bilar. Konstigt nog förlorar man aldrig sina egna bilar.

Career delen är verkligen uppbyggt på ett underhållande sätt som gör att man verkligen känner det motiverande att spela vidare. Dessutom vill man ju komma åt alla spännande bilar som gömmer sig. Nackdelen är att man för att få spela i London måste klara av New York, vilket inte är lätt. Först måste du besegra alla olika personer i staden, sedan måste du hitta den mystiske mästaren som cruisar runt på gatorna. Någon sådan hittade jag dock aldrig, trots otaliga försök, vilket tillslut fick mig att ge upp. Men, Londons gator kan man få bränna gummi på i andra alternativ.

Det finns nämligen också en arcade del, men även den är något begränsad. Cruise är precis vad det låter som, du kan köra runt i städerna och titta på alla byggnader, rena sightseeing turen, särskilt som man verkligen känner igen sig. Kanske några varv i Madison Square Garden kan locka? Head to Head och Waypoint är också vanliga alternativ, men för att få spela dessa måste man ha klarat just det loppet i Career delen, och eftersom London var svåråtkomligt där så kan man glömma det även här! Istället får man vända blicken mot Capture the Flag, vilket bara är bra, eftersom det är det överlägset roligaste alternativet! Särskilt mot en kompis kan man underhålla sig i många timmar. CTF går ut på att man ska åka till en punkt, hämta en flagga, och lämna den vid en annan. Alla spelalternativ förutom Career är spelbara för två spelare samtidigt.

För att ett bilspel ska vara lyckat krävs dock mer än bara rikligt med alternativ, särskilt fartkänslan är ett måste, något som tack och lov finns att få i Midnight Club. Fartkänslan är dessutom en av de absolut bästa jag någonsin upplevt, även när man ser bilen utifrån. Bilarna uppträder också realistiskt när de fått upp tempot. Att ta en skarp sväng i 150 är precis lika svårt som det låter, men är man inte rädd om lacken går det. Grafiken är överhuvudtaget helt okej, men det känns ändå som om det där lilla extra saknas. Det är inte direkt grafiken man minns i bakhuvudet efter en omgång. Ljuden är också helt okej, med frustande och brölande motorer som gör sitt för att återskapa känslan av intensiv gaturacing på natten.

Är du ute efter en arkadracer på PlayStation 2 är det mot Midnight Club du ska vända dina blickar. Utseendemässigt är det inte världens sensation, men innehållet är desto roligare, särskilt ifall du planerar att spela mot en kompis. Career delen är underhållande ett tag, men när det tar stopp mitt i så känns den lite mer tveksam. Att man inte får någon större tillgång till London känns också som en liten miss. Midnight Club är ingen anledning att glömma bilsimulatorn Gran Turismo 3, men väl det bästa arkadracing alternativet du just nu hittar på PlayStation 2.

7 / 10
+
Skön fartkänsla, trevlig återträff med två av världens coolaste städer