Lego Batman

Lego Batman

Den gotiska storstaden Gotham City och dess beskyddare Batman har förvandlats till danska plastklossar. Något som resulterat i det absolut bästa Batman-spelet på över 15 år...

Efter tre suveräna Lego Star Wars-spel tog TT Games konceptet vidare till en annan berömd filmserie George Lucas varit inblandad i, nämligen Indiana Jones. Tyvärr föll jag inte helt pladask för plast-Indys äventyr som innehöll både långsökta pussel och ett näst intill helt ointressant persongalleri där endast Indiana Jones själv kändes kul att spela med.

Med Batman är det annorlunda. Förutom det uppenbara faktum att gamle Läderlappen är världens bästa superhjälte, kryllar det av intressanta personligheter som korsat hans väg genom åren. Förutom tramspellen Robin i hans gul/grön/röda dress får man här chansen att spela som både skurkar, hjältar så sådana som befinner sig mitt emellan likt Catwoman. Ja, till och med gamle betjänten Alfred finns valbar.

Till det ska man lägga genidraget att både Batman och (tramspellen) Robin kan byta dräkt under pågående bana och få helt andra egenskaper. Därmed är Batman egentligen inte en figur, utan flera och det känns nästan lite som Mega Man när man smidigt växlar mellan kostymerna för att få ut mesta möjliga ur varje nivå. Tanken är att flirta med den gamla kultusla TV-serien med Adam West och Burt Ward i huvudrollerna där den dynamiska duon alltid hade med sig vad som krävdes för tillfället, oavsett om det var hajspray eller skottsäkra sulor.

Därför får du inte bli förvånad om Robin lägligt hittar magnetskor så han kan gå på lodräta ytor just när det behövs eller om Batman hittar en glidarflygardress precis när du trodde att du kört fast för gott. Det här är inget annat än positivt såklart, och gör att Lego Batman känns mycket mer varierat att spela än samtliga sina föregångare. Man kan spela som Batman ett helt äventyr och ändå känna att det är varierat.

Pusslen känns också mer logiska och är inte lika tidsödande och tillkrånglade som i Lego Indiana Jones. Nej, i Lego Batman är det givetvis action som är prio nummer ett och det gödslas friskt med tillfällen att kasta bataranger och utöva lite läderlappskt kampsport. Dessutom finns flera av hans farkoster som batflygplan, läderlappsbil och fladddermusbåt att spätta omkring i på väl valda banor, vilket också känns som logiska inslag som gör en hel del för variationen.

Vid det här laget har nog alla förstått att jag är betydligt mer positivt inställd till Lego Batman än tölpen med plastpiskan och plasthatten. Det är ett bättre spel helt enkelt. Men. Det är fortfarande ett Lego-spel av TT Games, vilket i praktiken betyder att bortsett från nämnda justeringar i spelbarheten och andra figurer i rollerna är det spelmässigt identiskt med samtliga släppta spel sedan det första Lego Star Wars.

De som inte gillade de spelen kommer inte gilla Lego Batman heller. I grund och botten är det trots allt bara mer av samma, men med roligare figurer och lite högre tempo. Själv hör jag dock till dem som tycker att TT Games Lego-spel är fantasiska och jag kan inte annat än mysa åt alla möjligheter Lego-konceptet trots allt för med sig. Gamla klassiska färggranna Batman-skurkar som Mad Hatter, Clayface och Killer Moth som skulle vara omöjliga på film känns här alldeles fullkomligt logiska och helt underbara.

Serienörden i mig bara myser åt alla dessa sköna återseenden. Överhuvudtaget har TT Games gjort sin Batman-läxa och hela Lego Batman är så fyllt med skön trivia och roliga cameos att man inte annat än kan gilla. Dessutom ackompanjeras äventyret av soundtracket från den första riktiga filmen (den som regisserades av Tim Burton och hade Michael Keaton i huvudrollen), vilket ger en ganska mörk tung stämning till Gothams ändå rätt mörka och ogästvänliga Lego-gränder. En brytning mellan humor och allvar som känns perfekt.

Grafiskt befinner sig Lego Batman på samma nivå som samtliga delar i Lego-serien, vilket i klartext betyder att det är både charmigt och tekniskt ganska kompetent. Variationen på omgivningarna är väl kanske inte den bästa, men man får vad man förväntar sig från ett Batman-spel med hans grotta, pampiga hus, skumma bakgator, dystra hamnar och så vidare.

Lego Batman är för mig det bästa spelet i serien hittills. Mycket tack vare att man utvecklat konceptet så mycket med nya egenskaper till Batman och (töntpellen) Robin för att skänka lite variation åt det hela. Det högre tempot är också välkommet liksom att slippa alla tillkrånglade pussel. Men nu är det ändå tredje gången jag spelar i grunden snarlika spel och till TT Games nästa, helt oundvikliga, Lego-spel hoppas jag de gör om allt från grunden. För med det både lyckade och underhållande Lego Batman har man tagit konceptet så långt man kan komma och härifrån känns det som att risken för trötta upprepningar trots allt är uppenbar.

Lego BatmanLego BatmanLego BatmanLego Batman
8 / 10
+